Flygerforbundet vurderer nå å be Luftfartstilsynet om å heve minimumsnivået på 250 flytimer for trafikkflygere som arbeider i norske eller norskregistrerte flyselskap, skriver Stavanger Aftenblad, ifølge Vg.no.
Bakgrunnen for kravet er arbeidsvilkårene som for tiden tilbys innleide piloter fra utlandet som skal jobbe i det voksende lavprisselskapet Norwegian.
 De fleste av leiefolkene er unge og uerfarne piloter med minimal flyerfaring, opplyser styreleder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund.
Det er kun gyldig trafikkflygersertifikat med minimum 250 flytimer som kreves ved en ansettelse i Norwegian. Seleksjon gjennom for eksempel opptaksprøver er det slutt på, noe Flygerforbundet reagerer på, skriver Stavanger Aftenblad.
De ferske pilotene som hyres fra utlandet, er fra Norge og Danmark, men leies via vikarbyrå i Estland og Isle of Man. Forbundet reagerer på at de ikke får fast ansettelse, men isteden leies inn på halvårlige eller årlige arbeidskontrakter.
Norwegian reagerer sterkt på kritikken
Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer reagerer sterkt på at Norsk Flygerforbund, som organiserer SAS og Widerøe-piloter, fremsetter det han kaller usannheter om Norwegian-pilotene.
 De aller alle fleste pilotene i Norwegian i dag er fast ansatt, cirka 640 piloter, i tillegg til 40 innleide kontraktpiloter i Finland. Disse pilotene har en snittalder på ca 40 år og mellom 8000 og 20 000 flytimer. Videre rekrutterer Norwegian nå nyutdannede piloter fra skandinaviske trafikkflygerskoler, et av de få flyselskaper i Europa der nyutdannede piloter har mulighet for å starte en pilotkarriere, sier han i en pressemelding.
Norsk Flygerforbund har tidligere gått hardt ut mot at EU innfører 15 timers arbeidsdager.
Sammen med Parat og Widerøes kabinforening har Flygerforbundet også slått alarm om konkurransen på kortbanenettet i Norge. De frykter konkurransen i verste fall kan være en fare for den norske lønns- og arbeidsvilkårmodellen og føre til sosial
dumping.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.02.2012 klokken 18.20