Den nye avtalen mellom NSB og staten innebærer at NSB får hele trafikkøkningen i Oslo-området de neste årene. Avtalen som samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og NSBs konsernsjef Geir Isaksen feiret med kake tidligere denne uken, har en verdi av 15,4 milliarder kroner over seks år.
Taperen er Flytoget, som ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) vil miste 1,2 millioner passasjerer årlig som følge av den økte konkurransen, skriver Aftenposten.
Les også: NSB kan slå ut Flytoget.
Transportkomiteens leder Knut Arild Hareide (KrF) sier til Ntb at han vil følge spesielt godt med i Flytogets utvikling fremover.
 Ut fra det vi vet om avtalen i dag, er det for tidlig å si om den er god eller dårlig. Men det er ingen tvil om at Flytoget får tøffere konkurranse, og jeg merker meg advarslene fra Flytogets ledelse. Det er ikke i tog-Norges interesse om Flytoget blir svekket. Det har ingen interesse av. Jeg vil derfor be Samferdselsdepartementet om å følge opp utviklingen fremover, sier Hareide til Ntb.
Truet eksistens
TØI skriver ifølge Aftenposten at Flytogets eksistens kan være truet av statens nye avtale med NSB.
Flytoget mener avtalen er sterkt urettferdig og at staten overfører kunder fra et lønnsomt togtilbud til et subsidiert tilbud uten at kollektivandelen øker.
 Vi må spørre oss om det er nødvendig at staten skal fortsette å konkurrere mot seg selv i to selvstendige selskaper, sier SVs samferdselspolitiske talsmann Hallgeir Langeland.
Han legger til at det nye opplegget må få en mulighet til å bli prøvd ut, og at det viktigste for SV er å få flere til å reise med tog. Han roser Flytoget:
 De har bevist at det er mulig å heve nivået for oss togreisende. Det kan NSB ta lærdom av, sier Langeland.
Styrke den gode
Transportkomiteens andre nestleder Bård Hoksrud (Frp) sier at det aldri kan bli rettferdig konkurranse mellom Flytoget som drives som et kommersielt selskap, og NSB «som kan bruke Stortinget til å hente friske penger rett fra skattebetalernes lommer hver gang de har gått tom».
Han viser også til at kundene er langt mer tilfreds med Flytoget enn med NSB.
 Da er det ikke en god idé å styrke den dårlige aktøren på bekostning av den gode. Det er mye viktigere at den gode får fortsette å være best og at den dårlige i stedet må strekke seg for å komme opp til samme nivå, sier han til Ntb.
Etterlyser anbud
NSBs konsernsjef Geir Isaksen sier det ikke handler om å ta passasjerer fra Flytoget, men å gi NSBs kunder en best mulig service.
Samferdselspolitiker og erfaren togpendler Ingjerd Schou (H) mener at best mulig tilbud oppnås med konkurranse.
 Denne avtalen mellom staten og NSB er så stor at den skulle vært på anbud. Også det faktum at Flytogets ledelse er bekymret og at to statlige selskap skal konkurrere, tilsier at avtalen burde vært på anbud. Dette er virkelig ille, sier Schou.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 07.01.2012 klokken 09.15