Basert på den landsomfattende undersøkelsen som ble gjennomført i begynnelsen av juni, mener HSH at det vil bli en vekst på om lag tre prosent i feriereiser til utlandet solgt via reisebyråer og reisearrangører i forhold til 2009. Det vil også bli en vekst i feriereiser kjøpt direkte fra leverandørene, slik at samlet vekst antagelig vil ligge rundt fem prosent.
 Bildet som tegner seg er at verken askestans eller pandemier virker inn på nordmenns ferieplaner. Reisevanene påvirkes mest av forhold som privatøkonomi, vær og oppussingsplaner, sier reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i HSH.
54 prosent av de spurte sier de vil bruke like mye penger på sommerferien som i fjor. 30 prosent har budsjett over 20 000 kroner per person. i 2009 var forbruket størst i gruppen 30 til 39 år, i år er det gruppen 40 til 49 som har det største feriebudsjettet. Østfold og Rogaland har størst andel av de som vil bruke mest.
23 prosent akter å bruke mindre penger på ferien enn i fjor, mens 16 prosent vil bruke mer.
Usikkerhet innenlands
 Norske reiselivsbedrifter tror på en liten vekst både i sommer og for året under ett, sammenlignet med fjoråret, sier reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i HSH.
Et unntak er de innkommende reisearrangørene, som selger Norges-reiser i utlandet. De venter en omsetningsnedgang på fire prosent.
 Det er fortsatt knyttet stor usikkerhet til de utenlandske markedene. Som i fjor trenger reiselivet norske gjester for å kompensere for tapte utenlandske besøkende, sier Solheim.
En ventet omsetningsvekst på 1,1 prosent fra hotellene i undersøkelsen og 6,6 prosent fra serveringsbedriftene, viser at hotell- og restaurantnæringen likevel er preget av større optimisme enn for ett år siden. Blant hotellene er det tilnærmet balanse mellom dem som tror på positiv og negativ omsetningsutvikling med henholdsvis 28 prosent og 26 prosent. Samtlige bransjegrupper i undersøkelsen er klart mer positive til markedssituasjonen enn da de besvarte HSHs bedriftsundersøkelse på samme tid i fjor. Svarene kan imidlertid tyde på at kostnader og priser er under press, ikke minst i utenlandsmarkedene.
 De innkommende reisearrangørene sier de venter omsetningsnedgang. Samtidig regner de med å hente noen flere gjester til Norge enn i fjor. Dette kan tyde på prispress på alle aktørene i hele verdikjeden. Dette går ut over bedriftenes marginer og kan bidra til å vri noe av etterspørselen i retning av rimeligere produkter, sier Solheim.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 14.06.2010 klokken 15.20