Støtten fra Design og arkitektur Norge (DOGA) sørger for at brukernes behov settes i sentrum, noe som øker sjansen for at innovasjonsprosjektene lykkes.
– Kampen om turistene er hard, og for å lykkes må du tilby noe som virkelig snakker til folk. Disse tre prosjektene skal bruke design som nøkkelen til å skape mer spennende og attraktive opplevelser. Når vi kobler produkt, opplevelse, bærekraft og kultur, skaper vi et mer robust og meningsfullt reiseliv – både for gjestene og lokalsamfunnene, sier Anne Elisabeth Bull, leder for designdrevet innovasjon i DOGA.
Hun mener prosjektene nå har gode forutsetninger for å oppnå suksess.
– Når du får med designere helt fra begynnelsen, øker sjansen for at innovasjonsprosjektet treffer riktig. I stedet for å gjette på hva folk vil ha, lager du noe som folk behøver og trenger. Da øker sjansen for at du lykkes med det du satser på, sier Bull.
Hotel Finse1222: Grønne fjellturer for norske bedrifter
Reiselivet står for åtte prosent av verdens totale klimagassutslipp. Om lag halvparten skyldes flyreiser. Hotel Finse1222 ligger i spektakulære omgivelser bare noen timer med tog unna Oslo og Bergen, og utenom høysesongen har hotellet ofte ledig kapasitet. Hvordan kan klimabevisste norske bedrifter fristes til å legge flere av sine arrangementer hit?
Sammen med designbyrået Travers skal hotellet utvikle og teste tiltak som kan gjøre Finse til et mer aktuelt og attraktivt alternativ for bedriftsmarkedet. Prosjektet skal hente og sette sammen innsikt fra bedriftskunder, konkurrenter, togselskaper og opplevelsesleverandører.
Lykkes prosjektet er gevinstene mange: Bedre inntjening for Hotel Finse1222, en sterkere reiselivsnæring på Finse og mer klimavennlige bedriftsarrangementer i Norge.
Juryen mener prosjektet er godt forankret hos Hotel Finse1222, noe som øker sjansen for at vellykket resultat.
«Prosjektet har tydelig næringspotensial, høy samfunnsverdi og stor formidlingsverdi. Vi tror det kan levere nye løsninger for klimavennlig reiseliv, og bidra til læring, spredning og vekst i skjæringspunktet mellom bærekraft, atferdsendring og næringsutvikling,» uttaler juryen.
Prosjektet mottar 325 000 kroner i innovasjonsstøtte fra DOGA.
Lofoten Seaweed Company: Bygger destinasjon for sjøgress
Tang og tare er noe av det mest bærekraftige du kan spise. Likevel står sjøgress sjelden på menyen til restauranter, kantiner eller hjemme hos folk flest. Dette planlegger Lofoten Seaweed Company å gjøre noe med.
I fiskeværet Napp jobber selskapet med å gjøre havets grønnsaker mer tilgjengelige og attraktive både for profesjonelle kokker og i de tusen hjem. Nå ønsker selskapet å skape et sted der man kan utforske, smake og lære om kystens mest bærekraftige og næringsrike råvarer.

Sammen med arkitektkontoret Lala Tøyen vil Lofoten Seaweed transformere et gammelt fiskebruk til et levende visningssenter – en arktisk undervannshage på land. Gjennom medvirkning og design som metode skal prosjektet gi lokalsamfunnet en ny fellesstue, og samtidig sette Napp på kartet.
Målet er å skape en destinasjon som kobler sammen kompetanse, matkultur, turisme og stedsutvikling – lokalt, regionalt og internasjonalt.
Juryen kaller prosjektet et nytt, strategisk steg på veien mot opplevelsesbasert verdiskaping i Lofoten.
«Prosjektet er tidsriktig og modig, med stor læringsverdi for både marin sektor og reiselivet. Vi ser en evne til å kombinere kunnskapsløft, design og næringsutvikling, og tror på overføringsverdi til andre aktører som ønsker å bygge bro mellom produksjon, opplevelse og bærekraft,» kommenterer juryen.
Prosjektet får 500 000 kroner fra DOGA.
Norwegian Fashion Hub: Bedre museumsbutikker
Turister og lokalbefolkning strømmer inn dørene til MUNCH, men det er primært de tilreisende som legger igjen penger i museumsbutikken. Nå ønsker de å utforske hvordan butikken appellere bedre til sitt lokale publikum.
Medlemsforeningen Norwegian Fashion Hub (NFH) ser et stort og urealisert potensial både i turistbutikker og detaljhandel generelt. For å skape spennende handleopplevelser har de hyret inn Reform Projects. Design- og bærekraftsbyrået skal jobbe tett sammen med NFH og MUNCH så vel som innbyggere, museumsgjester, motemerker og detaljhandelen.
Et vellykket prosjekt kan skape mer vitale og engasjerende museumsbutikker over hele landet – og kan også løfte profilen til norsk mote- og designnæring.

Juryen roser prosjektet for å vise hvordan design kan brukes til å skape ny næringsutvikling i skjæringspunktet mellom kultur og kommers.
«Denne kombinasjonen av visjon og gjennomføringsevne peker ut en ny retning for detaljistutvikling i Norge. Prosjektet har stor læringsverdi, tydelig spredningspotensial og kan stimulere til vekst og verdiskaping i kreative næringer,» uttaler juryen.
Prosjektet får 300 000 kroner i støtte fra DOGA.
Mer treffsikker nyskaping
Totalt deler DOGA ut totalt 12 millioner kroner til designdrevet innovasjon i år. Denne gangen er det 26 prosjekter som får støtte. Pengene er øremerket design, og skal sikre at designkompetanse er involvert gjennom hele innovasjonsprosjektet.
– Støtten fra DOGA gir bedrifter mulighet til å utforske nye ideer sammen med brukerne. Dette kan bidra til lønnsomme, fremtidsrettede bedrifter og en bærekraftig omstilling av næringslivet, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Anne Elisabeth Bull i DOGA ser noen tydelige trender blant årets 26 utvalgte prosjekter:
– Det er gledelig å se at nesten alle årets prosjekter har en helhetlig tilnærming til bærekraft. Å forstå hvilket avtrykk du setter både på folk, marked og planet, gir ikke bare bedre løsninger, det gir også langsiktig verdi for virksomheten din, sier hun.
