Stadig flere mennesker verden over har fått råd til å reise, og det har ført til økt press på de mest populære, europeiske reisemålene som Venezia, Barcelona, Mallorca og Kanariøyene. Lokalbefolkningen demonstrerer mot masseturisme og krever bedre politisk styring – for selv om turistindustrien bidrar enormt i form av arbeidsplasser og økonomi, legger den samtidig press på infrastruktur, natur og boligpriser.
Reisekonsernet Sunweb Group er en av de største reisearrangørene i Europa med over en million reisende på sol- og skiferier årlig. Her arbeider man målrettet med å ta del i ansvaret for å løse utfordringer knyttet til masseturisme.
– Masseturisme er negativt for alle, også de besøkende, som opplever lange køer til attraksjoner, trafikkorker og overfylte strender. Vi mener ikke løsningen ligger i forbud og restriksjoner, men i å jobbe med å lokke flere til å reise utenfor høysesongen og til mindre kjente reisemål. Vi ser allerede en økning på 10 % reisende i vår- og høstmånedene de siste tre årene, forteller Jan Lockhart, nordisk sjef i Sunweb.
Konkret arbeider Sunweb nå med å:
-
Gjøre alternative destinasjoner og reiseperioder synlige og attraktive.
-
Samarbeide med lokale guider og partnere for å lede reisende til mer ukjente steder og tilpasse seg den lokale infrastrukturen.
-
Vise det uoppdagede, lokale og autentiske som dagens luksus: mer nytelse, færre folkemengder, mer verdi for lokalsamfunnene.
– Det er svært mange fordeler ved å reise utenfor høysesongen – reisene er betydelig billigere, temperaturen behagelig varm, lokalbefolkningen har bedre tid, det er mer plass overalt, og ofte faller også levekostnadene på reisemålet utenfor de tradisjonelle høysesongene. Hvis man besøker noen av de mindre kjente øyene i Hellas eller destinasjoner på det spanske fastlandet, får man dessuten ferieopplevelser som ofte føles mer unike og autentiske enn på de store feriemålene, mener Jan Lockhart.
