Da den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, IATA, for flere år siden varslet endringer i den såkalte BSP (Billing and Settlement Plan) reagerte reisebyråene umiddelbart med høye klagerop. Overgangen fra betaling hver fjerde uke til hver andre fra 1. januar 2009, og så ukentlig oppgjør fra 1. januar i år, ville føre til presset likviditet for en allerede økonomisk mager bransje. Konkurser var ikke usannsynlig.
Men IATA fikk det som de ville, og overgangen til hyppigere oppgjør har gått relativt greit i Norge. Ingen av lederne i reisebyråene som Travelnews.no har snakket med, har hørt om byråer med store likviditetsproblemer som følge av endringen.
 Du må få med deg kundene dine. Ingen kan forvente at byråene skal legge ut for dem, sier en av dem.
Direktør Rolf Forsdahl i HSH Reise er vel den som har målbåret byråenes skepsis klarest. Han reagerte sterkt på at en av partene, IATA, ensidig endret avtalen til den andre partens ugunst. I tillegg til det prinsipielle, varslet han store økonomiske problemer for byråene. Var det kun overdreven krisemaksimering som et taktisk utspill?
 Da vi regnet på dette i 2008 viste tallene store effekter, men nå er jeg litt usikker på den reelle virkningen. Det er fortsatt litt tidlig å gjøre opp status, men det virker som norske byråer har vært flinke til å omstille seg, sier Forsdahl.
Han legger til at hyppigere oppgjør også medfører at garantien byråene må stille overfor IATA blir lavere. Dessuten tror han byråene har vært flinke til å utnytte kredittkortordningen.
 Det vanskeligste har vist seg å være å få kunder i det offentlige bort fra den tradisjonelle betalingsfristen på fri leveringsmåned pluss 30 dager. Men byråene må ta seg betalt hvis de skal være bank for kundene, framholder Forsdahl.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 16.03.2010 klokken 09.55