Air France-KLM melder sitt offensive mål om å fornye 64 prosent av den totale flyflåten innen 2028 for å redusere karbonutslippene. For å nå dette målet har selskapet nylig bestilt 50 nye Airbus A350-fly. I tillegg har selskapet som mål å ha ti prosent Sustainable Aviation Fuel (SAF) i tanken innen 2030, og velger derfor å investere ytterligere i bærekraftig flydrivstoff gjennom DG Fuels.
– Bransjen gjennomgår nå en omfattende endringsreise med ny teknologi og drivstoff som muliggjør en bærekraftig overgang. Allerede om noen år vil vi se el-fly på kortere strekninger. Dette er noe som ikke vil være mulig for langdistanseflyging, der man i stedet må redusere utslippene ved å investere i mer drivstoffeffektive fly. Det er akkurat det vi gjør nå, sier Maria Hagelberg, ansvarlig for bærekraftsspørsmål for KLM i Nord-Europa.
De nye A350-flyene vil erstatte dagens langdistanseflåte og er et viktig skritt for å oppnå selskapets bærekraftsmål om å redusere karbonutslippene med 30 prosent per passasjerkilometer innen 2030, sammenlignet med 2019. De nye flyene bruker 25 prosent mindre drivstoff fordi de er bygget med lettere materialer, inkludert 53 prosent kompositt og 14 prosent titan.
I tillegg til å investere i drivstoffeffektive fly er økt bruk av bærekraftig flydrivstoff avgjørende for å redusere utslippene. I 2022 var Air France og KLM verdens største brukere av SAF. Da brukte selskapet 17 prosent av det bærekraftige flydrivstoffet globalt, i forhold til deres forbruk på bare tre prosent av verdens totale flydrivstoff. For å fortsette å lede utviklingen i riktig retning og øke produksjonen av SAF, investerer selskapet nå i SAF-produsenten DG Fuels. Dette er første gang Air France og KLM gjør en økonomisk investering i en produsent av SAF.
– For å kunne nå våre klimamål og lede utviklingen mot en bærekraftig luftfartsindustri, er investeringer i ny teknologi og bærekraftige drivstoff avgjørende. Vi tenker langsiktig og har skaffet oss opsjon på å kjøpe opp til 75 000 tonn SAF per år fra 2029, sier Hagelberg.