Prisene på flydrivstoff har de siste månedene beveget seg oppover, og dette kan smitte over på billettprisene i tiden som kommer, ifølge Financial Times.
Prisen på flydrivstoff, eller jetfuel, har vært på vei opp siden bunnpunktet tidligere i våres og er nå oppe i 130 dollar per tønne, tilsvarende 910 kroner. Prisen har dermed ikke vært høyere siden januar 2023.
Årsaken til prisøkningene ligger i de stigende oljeprisene, som for øyeblikket har nådd årets høydepunkt – blant annet som følge av begrenset eksport fra Saudi-Arabia og Russland.
Ifølge Finnairs toppsjef, Topi Manner, vil dette føre til at flyselskapene øker billettprisene. Hans vurdering bygger på at dette har vært tiltaket flyselskapene historisk har tatt i bruk når drivstoffprisene når et “svært høyt nivå.”
“Når drivstoffprisene er høye, må selvfølgelig også billettprisene reflektere det,” sier Topi Manner til Financial Times.
Også Andrew Lobbenberg, en luftfartsanalytiker fra Barclays, forventer høyere priser på flybilletter i Europa.
Situasjonen er imidlertid verre i USA. Dette skyldes at flyselskapene der ikke har samme tradisjon for å hedge drivstoffkostnader – hvor man kjøper drivstoff på forhånd til en bestemt pris – som de europeiske flyselskapene har. Dette medførte blant annet at Delta og American Airlines forrige uke måtte senke sine forventninger for tredje kvartal på grunn av drivstoffprisene.
De europeiske flyselskapene har sikret mellom 60 og 80 prosent av sitt forventede drivstofforbruk for fjerde kvartal i år, og mellom 16 og 45 prosent av det forventede forbruket i 2024, ifølge Barclays.