Jan Ohlsson er en av Skandinavias ledende flyanalytikere, og sier til flysmart24.no at skjebnen som Wizz Air fikk da det forsøkte å etablere seg på innenriks i Norge, også gjør Ryanair skeptiske til å reetablere seg her i landet.
Pilotleder er uenig med den svenske flyanalytikeren
Leder for Pilotforbundet i Parat, Carl Gilbert Rego, sier Wizz Air ikke ble mobbet ut av Norge, men at de måtte ta et valg når det gjelder arbeidsvilkår.
– Vi sto sammen for den norske arbeidsmodellen, og viste med klar tale at vi ikke finner oss i at selskaper bryter spillereglene i norsk arbeidsliv. De hadde valget om å bli og dermed følge reglene som alle andre selskaper. Når de ikke fikk anledning til å lønne ansatte på østeuropeiske vilkår og bryte norsk arbeidsmiljølov, valgte de å forlate Norge. Det er ikke på noen måte mobbing, sier Rego.
Ryanair led samme skjebne som Wizz Air
Pilotlederen viser også til Ryanairs tap i norsk rettssystem.
– Vi tok Ryanair til retten og vant i alle rettsinstanser. Ryanair valgte å ikke opprettholde baser i Norge, som følge av dette. Skulle de fortsatt her i landet ville det medført økte sosiale kostnader, innskudd til foretakspensjon, arbeidsgiveravgift, i tillegg til sykepenger, lovfestet ferie og økte lønninger til ansatte. Alt dette er kostnader Ryanair og Wizz Air klarer å vri seg unna i alt for mange land. I Norge har vi så langt klart å hindre slik utnyttelse av ansatte, sier Rego.
Oppfordring til regjering og Storting
Han ønsker seg enda tydeligere og bedre regler for etablering i Norge.
– Innenfor EU og EØS er det fri flyt av arbeidskraft, men det er ikke det samme som at det skal være fri flyt av hvilke som helst arbeidsvilkår. Vi i Pilotforbundet har gjentatte ganger bedt norske politikere gjøre det samme som Frankrike. Frankrike har innført et regelverk som gjør at alle selskaper, uansett nasjonalitet, må forholde seg til reglene i det franske arbeidslivet. Det samme ønsker vi oss her i Norge, sier Rego.