– Renteøkninger og prisvekst har gjort oss mer bevisste på hvordan vi bruker penger i hverdagen. Samtidig ser det ut til at vi fortsatt prioriterer ferien hardt, sier Elisabeth Landsverk, privatøkonom i SpareBank 1 Østlandet.
Banken har analysert anonyme og aggregerte data fra kortforbruket til kundene de siste 12 månedene og sammenlignet med samme periode året før*.
Strammer inn på hverdagsutgiftene
Økte utgifter har bidratt til at vi tar grep. Blant annet har vi redusert forbruket på dagligvarer med i snitt 2,6 prosent de siste 12 månedene. Også pengebruken på klær og sko har dempet seg noe (-1,3 prosent).
– Dette er nok en naturlig følge av prisøkningene. Når matvarene blir dyrere ser vi etter billigere alternativer. Kanskje finner vi også ut at skoene våre har en sesong til i seg, sier Landsverk.
Også sportsutstyr har vi strammet ytterligere inn på. Her har det gjennomsnittlige forbruket gått ned med drøye åtte prosent.
Fortsatt reisefeber
Økte priser på flybilletter, pakketurer og hotell har likevel ikke satt en stopper for reiselysten til folk. Bankens tall viser at vi i snitt har brukt 64 prosent mer på reise og ferie de siste 12 månedene. Den største økningen har vært innenfor kategorien reisebyrå hvor forbruket har mer en doblet seg, etterfulgt av flyreiser (65 prosent), cruise (63 prosent) og hotell og overnatting (30 prosent).
– Selv om det høres voldsomt ut, må vi ta prisøkningene i betraktning hvor blant annet prisene på flyreiser og pakketurer har økt kraftig det siste året. Det bidrar naturligvis til å forklare noe av forbruksøkningen. Likevel ser vi at økningen i pengebruk er større enn prisveksten, så vi kan konstatere at vi har bestilt og reist mer enn i samme periode året før, sier Landsverk.
I en ny undersøkelse fra SpareBank 1** svarer 55 prosent av de som mottar feriepenger at de skal bruke årets feriepenger på reise. I tillegg har 33 prosent gjort tiltak i privatøkonomien for å få bedre råd til sommerferie i år.
– Kanskje er det nettopp sommerferien som motiverer til å kutte litt ekstra i hverdagsutgiftene, undrer Landsverk.
Vi bruker mer på opplevelser
Det er ikke bare på reiseposten vi ønsker å ta igjen det vi gikk glipp av under pandemien. I løpet av de siste 12 månedene har vi i snitt brukt 13 prosent mer penger på fritid og opplevelser sammenlignet med samme periode året før. Her er forbruksvinnerne uteliv (37 prosent), etterfulgt av kultur og opplevelser (31 prosent).
– Dette var tilbud vi ikke hadde i like stor grad under pandemien, så vi tar fortsatt igjen det tapte og er sultne på slike opplevelser. I tillegg bidrar prisøkningene til at det koster mer når vi besøker denne typen arenaer, sier Landsverk.