– Dagens Visit Øst-Norge organiserer reiselivet i totalt 11 kommuner og nå ønsker vi å invitere flere kommuner og aktører inn i samarbeidet sier styreleder Åge Skinstad
– Destinasjonsselskapenes viktigste oppgave har tradisjonelt vært å markedsføre reisemålet på vegne av reiselivsnæring, dette har endret seg betydelig de siste årene. Markedsføring er fremdeles en sentral oppgave, men dette arbeidet har endret seg dramatisk, blitt mer arbeidsintensivt og ikke minst digitalt fortsetter Skinstad.
– Samtidig har selskapene også fått mange nye oppgaver knyttet til produktutvikling, kompetanse, bærekraftig og ivaretakelse av lokalsamfunnet, forklarer Reiselivssjef Arne-Jørgen Skurdal
Sertifiseringen: Merket for Bærekraftig Reisemål – det som er bra for turisten er bra for lokalbefolkningen!
Destinasjonsselskapet Visit Øst-Norge bidrar til ønsket utvikling i lokalsamfunnene og samarbeider tett med kommuner, organisasjoner og frivilligheten i saker og prosjekter som er viktig for reiselivet.
Det å kontinuerlig jobbe med, tilgjengeliggjøring og grønn mobilitet, samarbeid om «pakketering» og online-booking, økt fokus på kultur- og naturbasert reiselivsutvikling og gode samarbeidsprosjekter er helt avgjørende for å lykkes med Bærekraftig Reisemålsutvikling. Ved å stå samlet i et destinasjonsselskap får reiselivet bedre tilgang på folk, kompetanse, ressurser og ikke minst innflytelse.
Reiselivet som viktig premiss
– Reiselivet med sine kommersielle og ikke-kommersielle opplevelser er viktige premisser for at et lokalsamfunn skal lykkes med økt bo- og sysselsetting. Reiselivsnæringen er trolig den næringen som er sterkest knyttet til vår stolte lokale selvfølelse, sier markedskoordinator for Ringerike og Hadeland og prosjektleder for bærekraftig Reisemål, Ingvild M. Haraldsen.
Selskapet som nå heter Visit-Øst Norge har de siste årene som et av få destinasjonsselskap satset på egen online bookingløsning. Denne er det Markedskoordinator for Ringsaker, Renee Dekker som styrer for alle kommunene. Det å kunne lage pakker og selge produkter utover egen kommunegrense er viktig da gjestene ikke ser grensene. Nå håper Renee på at man gjennom navnebyttet også får med seg flere kommuner i gamle Hedmark slik at man kan ta en del av den ventede veksten i reiselivet fremover. Renee kommer fra Nederland og har vært ansatt i Visit-selskapet siden 2019, når Ringsaker gikk inn i samarbeidet, og ser klare fordeler med å samarbeide på tvers av Mjøsa.
– Udelt positivt, sier markedskoordinator for Elverum og Våler Ingvild Haugbråten etter at Visit Elverum-regionen ble en del av den felles overbygningen i fjor.
– Plutselig fikk jeg jo et helt lag av kollegaer med spisskompetanse innenfor ulike fagfelt som bærekraft, innholdsproduksjon og online booking/salg. Min kjernekompetanse er innenfor mat og drikke og det å kunne reise ut til bedrifter i alle 11 kommunene og gi råd og veiledning er noe bedriftene setter stor pris på. I tillegg så jobber vi videre med vårt Interreg samarbeide med Visit Värmland men nå for flere kommuner. Det gir oss mer kraft også i denne settingen og vi jobber nå konkret med 3 søknader i samarbeide med våre svenske venner.
Anno Museene ble en del av den felles reiselivsparaplyen da Elverum og Våler Kommune gikk inn i organisasjonen ved årsskifte.
– Vi opplever at organisasjonen svarer på våre behov knyttet til synlighet, «pakketering» og god reiselivsfaglig kompetanse, sier administrerende direktør Sven Inge Sunde.
Sunde legger ikke skjul på at man håper at også kommunene i Hamarregionen og Kongsvingerregionen vil være med i en felles satsning så raskt det lar seg gjøre.
– Det er krevende tider og jobben med å styrke reiselivet gjør vi best i felleskap, avslutter Sunde.
– Det er mange år siden vi reiste land og strand rundt for å delta på ulike reiselivsmesser, sier Arne-Jørgen Skurdal.
– Derfor satser vi heller tungt på å skape godt eget innhold. Vi har med flere kommuner som samarbeider gått sammen om felles innholdsproduksjon. Den første innholdsprodusenten ble ansatt i 2020. Denne satsningen ble utvidet da man i august kunne ansette nok en innholdsprodusent. Kampen står i sosiale medier og andre digitale kanaler. Vi får med dette bedre tid til å følge opp viktige samarbeidspartnere i Visit Osloregionen og Visit Norway når vi selv produserer godt innhold, som de ønsker å benytte.
– Reiselivet er unikt, fordi de samlede tjenestene en turist konsumerer ikke leveres av en enkelt virksomhet, men av et sammensatt økosystem av aktører. Næringsdrivende selger overnatting, servering og aktiviteter, det offentlige leverer tjenester på museum og turistkontor, og fellesgoder som natur, løyper og stier er avgjørende elementer i totalopplevelsen, forteller førsteamanuensis Monica A. Breiby ved Høgskolen i Innlandet.
Hun er også leder av Senter for reiselivsforskning, et samarbeid mellom Norsk Institutt for naturforskning, Østlandsforskning/Høgskolen i Innlandet.
– Vi opplever at man i Visit Øst-Norge har klart å samle kreftene på en god måte. Lokal tilstedeværelse er godt ivaretatt i en organisasjon hvor man sitter desentralisert. Dette er også et tema for en felles søknad fra Visit Øst-Norge og Senter for Reiselivsforskning til Norges Forskningsråd.
– Det er veldig gøy å ha vært med på reisen fra to ansatte i Turistkontoret for Gjøvik, Land Toten til ni ansatte i Visit Øst-Norge i dag, sier markedsjef Heidi Gran.
– Vi har blitt et godt og sammensveiset team med spisskompetanse på hvert vårt felt gjør at medlemmene våre får bedre utbytte av medlemskapet sitt. Denne spissingen av kompetanse hos de ansatte hadde ikke vært mulig om man ikke hadde samarbeidet med nabokommunene. Det er det gode livet på landet, småbyidyll, ferskvann og variasjonen av små og store kulturopplevelser som trekker gjester til regionen. Vi får stadig godord fra både norske og internasjonale gjester om at regionen vår er et godt sted å besøke. Det gjør oss motiverte til å fortsette jobben med å få flere gjester, samt å få de som kommer til å bli lenger når de først er her.
– Hvor stor ønsker man å bli? Styret har ikke satt en begrensing på det, sier Skurdal.
– Viktigst er at vi ser beltet nord for Oslo fra Kongsvinger til Hønefoss som en helhet. Organisasjonene legger også stor vekt på at de ansatte skal sitte desentralisert noe som betyr at man i dag har tilstedeværelse både i Elverum, Ringsaker, Gjøvik og Hønefoss, sier styreleder Skinstad.
– Organisasjonen har ikke satt seg ordentlig, men vi ser jo at man på sikt bør satse enda mer internasjonalt spesielt på våre nærmarkeder, når vi nå står sammen i en felles satsning avslutter han.