Kragerø har jobbet mye med utviklingen av Kragerø som reiselivsdestinasjon. Utviklingsprosessen startet i mars 2020 og sertifiseringen er en viktig milepæl i reiselivsarbeidet i kommunen. Det er Kragerø Næringsforening/Visit Kragerø som er ansvarlig for implementering og gjennomføring av Reiselivsplanen og merkingen.
– Vi er stolte over at Kragerø nå har fått tildelt merket som bærekraftig reismål. Kragerø skal være et godt sted å bo og et godt sted å besøke. Dette har vært en omfattende prosess som har involvert mange og aldri før har det i Kragerø blitt jobbet så systematisk med destinasjonsutvikling som nå. Dette er en viktig milepæl som legger grunnlaget for en mer kontrollert utvikling. Å være et bærekraftig reisemål er i dag nesten en forutsetning for å lykkes i reiselivssammenheng. Det er viktig at reiselivet ikke blir til et problem, men at det kan bidra positivt til lokalsamfunnet når det kommer til sysselsetting og bevaring av naturen og den lokale kulturen, sier Janna Pihl, daglig leder i Kragerø Næringsforening.
Merkeordningen er et verktøy for å systematisere arbeidet med bærekraft på et reisemål. Ved å kartlegge kriterier for miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft signaliserer destinasjonene at de er i gang med et langsiktig arbeid for økt bærekraft. De får nå tildelt merket fordi de har nådd en milepæl, og får beholde det om de har nådd målene etter tre år.
“Perlen blant kystbyene”
Kragerø byr på en skjærgård med 495 øyer, holmer og skjær og er kjent som en av Norges mest populære sjøhyttedestinasjoner med sine 4000 hytter. I sommermånedene mangedobles innbyggertallet i det Edvard Munch kalte «perlen blant kystbyene».
Jomfruland nasjonalpark omfavner idyllisk skjærgårdslandskap og rikt dyreliv over og under vann en kort båttur fra sentrum, og sentrum i seg selv står så å si uendret siden dens storhetstid på 1800-tallet. Her finner du spennende nisjebutikker, egen slakterforretning, fiskemottak og -utsalg, og lokal småskala isprodusent med utsalg i sentrum, kaffebrenneri, kunstgallerier og mye mer. Sammen gjør dette Kragerø til en spennende og innholdsrik destinasjon som både besøkende og ikke minst de fastboende ønsker å bevare på best mulig måte.
Reiselivsplan
Høsten 2019 vedtok Kragerø sin aller første overordne reiselivsplan, ‘Sammen for Kragerø mot 2030’. Et av hovedmålene har vært å utvikle Kragerø til et bærekraftig reisemål. Planen setter et større fokus på å være et helårlig reisemål med jevn fordeling av besøkende i sommer og vintersesong, som gir et godt grunnlag for verdiskaping hos bedriftene hele året.
– Kragerø kommune ser sertifiseringen som et ledd i å fremme Kragerø som et naturlig reisemål for fremtidige generasjoner og det fokuset vi bør, og skal ha, for å i felleskap nå FNs bærekraftsmål, sier ordfører Grunde Knudsen.
Merket for bærekraftig reisemål deles ut av Innovasjon Norge til reisemål som jobber systematisk over tid med bærekraftig utvikling. Det handler både om å ta vare på natur, kultur og miljø, styrke sosiale verdier, respektere egne innbyggeres behov og ønsker, og skape virksomheter som er økonomisk levedyktige.
– Vi gratulerer Kragerø med Merket for bærekraftig reisemål. De har vært gjennom en grundig prosess for å oppnå dette og sertifiseringen betyr ikke at jobben er gjort, men at det jobbes i riktig retning, med riktige verktøy. Å jobbe for et bærekraftig reiseliv innebærer at man tar vare på behovene til mennesker som lever i dag uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter for å dekke sine behov. Vi ønsker Kragerø lykke til i arbeidet videre, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Aase Marthe Horrigmo.
Kragerø er reisemål nummer to i regionen Vestfold og Telemark som nå er sertifisert. Rjukan var først ute, og flere andre destinasjoner i regionen er på ulike stadier i sertifiseringsprosessen.
Regiondirektør i Innovasjon Norge; Anniken Fægri Damm-Larsen er entusiastisk over utviklingen i regionen:
– Vi gratulerer Kragerø i dag med å ha kommet så langt og gjort det så godt i denne prosessen, og håper dette reisemålet kan inspirere de andre som er i gang i regionen. Vi har i flere år jobbet regionalt med å løfte bærekraftsfokuset i reiselivsnæringen, og er glad for at det nå gir gode resultater som skal bidra til konkurransedyktige og fremtidsorienterte bedrifter og destinasjoner.