– Det er ingen tvil om at SAS er inne i sin mest alvorlige økonomiske krise noensinne, sier luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs, til Børsen.
Med ni kvartaler på rad med solide underskudd kan selskapet nå se ned i avgrunnen, skriver Finans.dk.
– Gjelden er alt for høy og selskapets konkurranseevne er svekket av et for høyt kostnadsgrunnlag som gjør at SAS ikke kan konkurrere på billettpriser mot lavprisaktører, sier Elnæs.
Nå må selskapet skaffe milliarder for å bli kvitt den massive gjelden.
Nytt milliardunderskudd
SAS hadde et underskudd før skatt på over 1,5 milliarder svenske kroner i andre kvartal. Det kommer fram i kvartalsresultatet som ble lagt fram tirsdag morgen.
Underskuddet før skatt i samme periode i fjor var 2,3 milliarder svenske kroner.
Inntektene var i andre kvartal på 7 milliarder svenske kroner, noe som var langt bedre enn samme kvartal i fjor da de endte på 1,9 milliarder kroner.
Antallet passasjerer økte i andre kvartal med 28 prosent, sammenlignet med samme kvartal i koronaåret 2021.
SAS-aksjen har falt med 31 prosent i år og koster nå 88 øre. Det gir flyselskapet en børsverdi på drøyt 6 milliarder svenske kroner.
Den svenske Wallenberg-familien, samt den svenske og danske stat er storeiere i SAS. Den norske stat solgte sin eierandel i 2018.
Selskapet forhandler fortsatt på overtid med kreditorer og fagforeninger for å unngå konkurs og vil nå forsøke å omgjøre 20 milliarder kroner i gjeld til aksjer. Det «vil innebære en betydelig utvanning for eksisterende aksjonærer» skriver selskapet i en pressemelding.
Dersom forhandlingene med kreditorene lykkes, vil SAS forsøke å hente inntil 9,5 milliarder svenske kroner i frisk egenkapital.
Koronapandemien har nå avtatt og stadig flere reiser med fly igjen, men krigen i Ukraina har skapt nye problemer i form av høyere drivstoffpriser og styrket dollar.
Forsinkede leveranser, konflikt med flygerne og mangel på mannskap skaper også problemer for SAS, som har måttet kansellere flere tusen avganger i sommer.
SAS tar i sin langtidsplan sikte på å kutte de årlige kostnadene med 7,5 milliarder kroner innen 2026 og har nylig hyret konsulentbyrået FTI Consulting for å få fart på prosessen, ifølge Bloomberg.