– Det er mye som kan bli bedre her. Men det viktigste i snuoperasjonen er ikke det fysiske anlegget, det er menneskelige kvaliteter, sier Hans Konrad Amundlien – direktør på Fefor Høifjellshotell siden 1. juli.
I bakgrunnen høres støyen fra spisesalen der gjestene inntar lunsjen. De har høy alder og mange av dem utenlandsk pass. Veggene er dekorert med gamle ski, malerier og utstoppete dyr. Bestefarsklokken i peisestuen har for lengst sluttet å tikke.
Vil utvikle de ansatte
Fefor gikk konkurs i 2004, og eieren, Gunnar Horten, måtte spytte inn mye penger. Da ble også hotellet sterkt oppgradert, og inntektene vokste året etter med 23 prosent til 22,2 millioner. Men også i 2005 endte resultatet i minus.
– Det blir det i år også, selv om vi er på vei ut av krisen, innrømmer Amundlien.
– Hvorfor?
– Det er enkel matematikk. Kostnadene er høyere enn inntektene. Vi jobber med begge delene, forsikrer hotelldirektøren.
Etter konkursen holdt hotellet lave priser for å få opp volumet. Nå skal Fefor tilpasse seg markedet, ikke underby.
Og en mer fleksibel organisasjon gjennom året skal redusere kostnadene. Utfordringen er å gi gjestene en opplevelse som ligger over gjennomsnittet, uansett hvem som jobber.
– Det handler om å se de positive sidene hos hverandre. Da fungerer staben bedre sammen, har det morsommere, og da trives gjestene også. Det bor utrolig mye godt i alle mennesker, poengterer Amundlien.
Han framholder at mange hoteller som sliter med lavsesonger har en tendens til å bli topptunge. På Fefor har de utsatt ansettelsen av hotellsjef. Og rett før intervjuet trakk Amundlien av seg turantrekket og tok på seg dress. Han hadde hjulpet til med en utendørslunsj på fjellet.
Rom med utsikt
Hotellet fra 1891 ligger 15 minutter fra E6, på høyde med Vinstra. Med utsyn til Jotunheimen er driften basert på natur- og kulturopplevelser. Fefor har 114 rom og 20 hytter. Gjennomsnittlig belegg på 40 prosent gir 40 000 overnattingsdøgn per år. Litt over halvparten av gjestene er utlendinger.
– Hvem er målgruppene deres?
– Det er sånt som alle reklame- og markedsføringsfolk spør om. Vi ønsker ikke støyende festmennesker, men ellers har vi ikke råd til å ekskludere noen. Derfor har vi både konferansegjester, familier og pensjonister, forteller Amundlien.
Det er ikke mange dropp inn-kunder langs Peer Gynt-vegen.
– Vi rendyrker høyfjellskonseptet basert på natur, avslapning og god mat. Vi vil framheve historien og det opprinnelige, men pakke det inn på en myk og appetittvennlig måte, sier Amundlien.
Rundt mange høyfjellshoteller har det de siste årene vært en storstilt utbygging av hytter og leiligheter. Amundlien tror det ofte er fornuftig, i stedet for at vertskapet skal slite livet av seg for å hotellet til å gå rundt, men avviser at en slik strategi er aktuell på Fefor.
– Dette hotellet skal ikke bygges om til leiligheter. Det ville være å tukle med den norske kulturarven, sier han.
Norges første høyfjellshotell
Fefor var det første norske turisthotellet som tok imot vintergjester, i 1903. Kongefamilien bodde her i mange år. Det samme gjorde Nansen og en rekke andre notabiliteter. Historiske salgsargumenter er senere blitt supplert med mer håndfaste: 150 kilometer med preparerte skiløyper, alpinanlegg, skøytebane, tennisbaner, svømmebasseng, velværesenter og squashhall. Hans Konrad Amundlien legger også sterk vekt på maten.
Han har for øvrig hatt tilknytning til hotellbransjen siden han var ung. Diplomkokken fra Stavanger jobbet seg gjennom kjøkkenet, ut i restauranten og opp på ledernivå. Underveis utdannet han seg også til bedriftspedagog. Før Fefor drev Amundlien Otta Hotell fra teknisk konkurs, til prisen for beste hotell i Norlandia-kjeden nylig. Før det igjen var han med på å bygge opp Gudbrandsgard Hotell som assisterende direktør.
Han ser behovet for et samarbeid med hotellene på Gålå og Vadal for å trekke folk til regionen.
– Klarer de å fylle opp på nabohotellet, er det lettere for oss å fylle rommene. Da har de jo ikke plass der, sier han med et smil.