Selv om forretningsreisebyråene har vært aktive med å selge inn ulike former for selvbetjeningsløsninger til kundene, er behovet for arbeidskraft fortsatt stort.
– Mens de enkle reisene i stor grad bestilles av kunden selv, er det en konstant pågang av kunder med avanserte reisebehov. Til dette trengs det kompetente medarbeidere, sier personalsjef Wenche Wangen Larsen i byråkjeden Berg-Hansen.
Tredelt grunnlag
Et av virkemidlene som kjeden har tatt i bruk for å motivere ansatte, er en individuell bonusordning. Løsningen har tre utslagsgivende elementer. 30 prosent er relatert til selskapets resultat og kundetilfredshet. 20 prosent knyttes til avdelingsmål hvor kriteriene er basert på avdelingens virksomhetsområde. Resten er opp til den enkelte medarbeiders prestasjon, hvor blant annet oppnådd salg og utførelse av gitte oppgaver vektlegges.
Ifølge Wangen Larsen er ordningen, som er utarbeidet i samarbeid med de tillitsvalgte, blitt svært godt mottatt av kjedens medarbeidere. Hun mener også at størrelsen på søkermassen ved stillingsutlysninger påvirkes positivt.
– Det har nok ryktes i bransjen at vi har prestasjonslønn. Vi har derfor ingen grunn til å klage på kompetansen til de som søker på ledige stillinger hos oss, sier Wangen Larsen som understreker at tiltaket er ett av flere grep som er gjort for å høyne medarbeidertilfredsheten.
For den enkelte medarbeider kan ekstrautbetalingen utgjøre 15 til 20 prosent utover fastlønnen, vel og merke dersom alle kriteriene er oppfylt.
I tenkeboksen
I motsetning til hos Berg-Hansen har de største konkurrentene valgt å begrense individuell prestasjonsavlønning til enkelte grupper av ansatte.
– Per i dag tilbyr vi dette til de som jobber i salgsavdelingen. Reisekonsulentene har ikke prestasjonslønn hos oss, sier HR-sjef Janne Aftret i HRG Nordic.
Hun erkjenner at behovet for å holde på dyktige medarbeidere kan føre til at flere får lønnsnivået satt etter prestasjon.
– Vi er i tenkeboksen, for å si det slik, så jeg ser ikke bort fra at det kommer individuelle ordninger for flere av våre medarbeidere. Men her er det mange hensyn å ta. Blant annet må det være enkle og målbare kriterier som lett lar seg dokumenteres, sier hun.
Også VIA har valgt å tilby bonus for enkelte ansatte.
– Vi har i lengre tid hatt prestasjonsavlønning for våre ansatte innenfor salg, men jeg ønsker ikke å gå i detalj om ordningen, sier konsernsjef Egil Riisnes i VIA Travel Group.
Øvrige ansatte oppnår fellesbonusen når selskapet har oppnådd budsjettert resultat eller bedre.
Informasjonsansvarlig Mette Tharaldsen i American Express Business Travel bekrefter også at kjeden har en bonusordning. Men den får ikke alle ansatte nyte godt av her heller.
– Vi har det for visse typer stillinger innen salg og kundeoppfølging. Av hensyn til våre avtaler med fagforeningene kan jeg ikke gå inn på detaljer om ordningen, sier hun.
Heller lønn enn bonus
Professor Bård Kuvaas ved Handelshøyskolen BI har organisasjonspsykologi som fagfelt. Han har i mange år forsket på hvordan ulike belønningsformer virker på prestasjoner, motivasjon og lojalitet hos medarbeidere i ulike bedrifter. Forskningsresultatene er entydige.
– Studiene viser at insentiver og bonusordninger ofte fører til misunnelse, diskusjoner og intern uro. Det kan føre til at prestasjonene går ned i stedet for opp, sier Kuvaas som hevder dette i stor grad skyldes for komplekse evalueringskriterier.
– Skal man måle på individnivå må det være enkle og rettferdige kriter som er så klare at det ikke skal være tvil. Dersom virksomheten legger uklare parametre til grunn, blir det straks verre. Da blir det fort rot og støy, advarer Kuvaas som mener at bedrifter får større glede av en medarbeider som har en trygg og stabil lønn.
Professoren antyder også på generelt grunnlag at det kan ligge andre motiver enn bare økt salg bak en beslutning om å innføre bonusordninger for ansatte.
– Det blir jo bare spekulasjoner, men jeg har en følelse av at det i enkelte tilfeller etableres slike ordninger av ledere i næringslivet som ønsker å forsvare egne bonuser. Men det får du aldri noen til å innrømme, legger han til.