Det er omtrent som varslet. Flyselskapet ga nemlig beskjed allerede 20. mars at man regnet med et resultat før skatt på -2,6 milliarder kroner i første kvartal, blant annet på grunn av dyrere drivstoff og ugunstige valutakurser.
Flere på banen
Selskapet varsler i tillegg at drivstoffregningen blir høyere enn ventet og at de har fått flere «henvendelser» i kjølvannet av British Airways-eier AIGs frieri.
Omsetningen til Norwegian steg fra 5,26 til 6,99 milliarder mens brutto underskudd i driften inklusive leasingkostnader (EBITDA) vokste fra −1,34 til −1,89 milliarder.
– I dette kvartalet merker vi spesielt effektene av høyere drivstoffkostnader. Vi har doblet antall nye Dreamlinere sammenlignet med samme periode i fjor. Flyene fylles godt og stadig flere kunder, både i nye og mer etablerte marked, velger å fly med Norwegian, sier konsernsjef Bjørn Kjos, i en uttalelse.
Analytikerne hadde ifølge konsensusestimatet fra TDN/SME ventet inntekter på 7,1 milliarder, et brutto driftsresultat (EBITDA) på -1,99 milliarder og et resultat før skatt på 2,58 milliarder.
Første kvartal er tradisjonelt lavsesong for flyselskapene der de fleste går med underskudd.
I tillegg til de mange diskusjonene om Norwegians økonomiske resultater blusset det for kort tid siden opp rykter om Norwegian kan bli kjøpt opp. Nå skriver Norwegian at selskapet «har mottatt flere henvendelser» fra andre aktører etter IAG-frieriet. Hvem disse henvendelsene kommer fra og hva de spesifikt gjelder opplyser selskapet ikke.
IAG, som blant annet eier British Airways, har nemlig kjøpt opp 4,61 prosent av aksjene i Norwegian og varslet at de kan komme med et bud på selskapet.
Endret regnskap
Norwegian skriver videre at styret har nedsatt en egen komité og hyret inn både juridiske og finansielle rådgivere til å gjennomgå situasjonen, håndtere relevante henvendelser og for å «sikre aksjonærenes interesser».
I mars varslet Norwegian også en emisjon på 1,3 milliarder, der de i tillegg fylte på med ytterligere 200 millioner i en reparasjonsemisjon. Kapitalinnhentingen ble gjort i flere såkalte transjer (deler), og i første kvartal ble 450 millioner hentet inn, mens resten da kommer inn fra andre kvartal.
– Norwegian har vært gjennom en lang periode med sterk vekst som vil nå toppen i andre kvartal i år. Kapitaltilførselen vil styrke konkurranseevnen og beskytte eksisterende og fremtidige investeringer i et marked preget av høye oljepriser og svingende valutakurser, sier Bjørn Kjos.
Norwegian varslet tidligere i mars at de føyer seg etter Finanstilsynets konklusjon som kom etter at de begynte å ettergå regnskapene. Det betyr at det er bokført en gevinst på to milliarder og en økning i balansen på samme beløp i første kvartal, som opprinnelig ble bokført i andre kvartal i fjor.
Bokføringen har å gjøre med aksjene Norwegian eier i Norwegian Finans Holding (Bank Norwegian) og et nedsalg som skjedde i fjor.
I forbindelse med at 2017-regnskapet måtte endres har Norwegian lagt inn oppdaterte tall i sin siste kvartalsrapport. Det opprinnelige underskuddet etter skatt på -1,07 milliarder er nå korrigert til -2,56 milliarder, mens den bokførte egenkapitalen per 31. desember er nedjustert fra 4,09 til 2,10 milliarder kroner.
Økte oljepriser
Ettersom Norwegian ekspanderer kraftig innen langdistanse, øker kapasiteten til flyselskapet raskere enn billettinntektene fordi billettprisene ikke blir tilsvarende dyrere selv om rutene i snitt er lengre.
Ifølge beregninger utført av økonominettstedet E24 basert på trafikkdata hadde Norwegian billettinntekter på 1,69 milliarder kroner i januar, 1,61 milliarder i februar og 2,25 milliarder i påskemåneden mars. Totalt var det altså billettinntekter på drøye 5,5 milliarder kroner i første kvartal, mot 4,1 milliarder på samme tid i fjor.
Selv om Norwegian gikk med dundrende underskudd i det sesongmessig svake første kvartal, så er det et lyspunkt: Kostnadsnivået. I Norwegians rapport kommer det nemlig frem at enhetskostnaden (kostnaden per setekilometer fløyet) falt fra 0,47 til 0,46 kroner, eller fra 0,36 til 0,35 kroner hvis man holder drivstoff utenfor.
Selskapet regner fortsatt med at sine egne enhetskostnader (uten drivstoff) skal ligge på mellom 0,29 og 0,295 i 2018, varsler selskapet at de skrur opp den samlede kostnadsprognosen fra 0,405-0,41 til 0,415-0,42 kroner grunnet dyrere drivstoff.
Økende oljepriser har økt drivstoffkostnadene for flyselskapene den siste tiden, men i første kvartal bidro dette altså ikke til en økning, samtidig som flyselskapet klarte å redusere sin egen enhetskostnad.
Analytikere og aksjonærer har fulgt nettopp kostnadsnivået med argusøyne over tid, fordi dette er en nøkkel til å få god lønnsomhet i et flymarked med tøff konkurranse der det er krevende å øke billettprisene.
Norwegian har over lengre tid slitt med å innfri manges forventninger om reduserte kostnader, men har lovet å redusere sine egne kostnader (fratrukket drivstoff) med 12 prosent i 2018, og ni prosent inklusivt drivstoff. Dette siste målet blir nå vanskelig å nå.