Sikkerhet, bærekraft og komfort har vært i førersetet ved design av det isgående fartøyet. Det utrustes med ABBs kraft- og automatiseringsløsninger samt to Azipod DO-fremdriftsenheter, som er spesielt kompakte og kraftfulle. ABB var den eneste som tilfredsstilte rederiets krav til slike elektriske, innkapslede fremdriftsløsninger med tilstrekkelig høy isgående klassifisering.
Skipet designes av Ulstein Design & Solutions og bygges av Ulstein Verft. Leveranse er første kvartal 2020.
Nyvinningen kalles verdens fremste ekspedisjonsskip og lar passasjerene oppleve omgivelsene gjennom spesialdesignede observasjonsområder samt enkel adkomst for å utforske naturen på land. Det blir 69 gjesterom og fasiliteter for de mest forventningsfulle reisende.
– Vi ser frem til å samarbeide med ABB om byggingen av et av verdens mest avanserte ekspedisjonsskip, sier Nikolaos G. Doulis, leder for nybygg hos Lindblad Expeditions.
– Valget av ABB skyldes vår erfaring med dem som en pålitelig og innovativ partner. ABB Azipod-fremdrift byr på vesentlige fordeler for sikkerheten og drivstofforbruket, høye ytelser under krevende isforhold og bedre komfort om bord.
– Fremveksten av cruisebaserte ekspedisjonsskip for arktiske strøk passer ABBs kompetanseområder godt, sier Sindre Sætre, leder for marinevirksomheten hos ABB i Norge.
– Elektriske løsninger er mer pålitelige, effektive, miljøvennlige og mer tilpasset digitalisering enn mekaniske løsninger. Dessuten byr Azipod-fremdrift på bedre manøvrerbarhet og forbedrer komforten for både passasjerer og mannskap.
Kutter kraftbehov
I tillegg til å muliggjøre navigasjon i islagte farvann og tilfredsstille krav for drift i arktiske strøk, trenger Azipod DO-enhetene 25 prosent mindre installert kraft enn andre fremdriftssystem med tilsvarende ytelser.
Styringssystemet ABB AbilityTM System 800xA vil ytterligere forbedre effektiviteten og sikkerheten. Det integrerer kraft, fremdrift og beslutningsstøtte i en felles plattform, som gir både mannskap og landbaserte team god oversikt for å operere skipet på en optimal måte. Alle styrings- og overvåkingsfunksjoner har et enhetlig grensesnitt, som bidrar til en bedre og intuitiv brukeropplevelse.
Når cruiseskipet settes i drift, vil det kobles til ABBs samhandlingssentre (Collaborative Operations Centers), blant annet på Billingstad utenfor Oslo. Samhandlingssentrene overvåker ytelsene i ABB-utstyret om bord og kan forutse kommende problemer og bidra til feilsøking dersom noe uforutsett inntreffer. ABB estimerer at dette reduserer serviceoppdrag om bord med opptil 70 prosent samtidig som kostnader i dokk kan halveres, da serviceingeniører, utstyr, verktøy og/eller komponenter kan være på plass fra starten av oppdraget.
Ulstein Verft har opsjon på å bygge to skip med samme design for Lindblad Expeditions Holding.
– Vi er godt kjent med planer om å bygge luksusskip med isgående egenskaper for å følge kursen staket ut av store polarhelter som Nansen og Amundsen, forteller Sætre.
– Vi kjenner også til at de mest eventyrlystne rederne planlegger å benytte batterihybride fremdriftsløsninger.
Sætre avslutter med selskapets strategi for marinevirksomheten: “Elektrisk. Digital. Oppkoblet», som støttes av de nevnte samhandlingssentrene fordelt på ulike tidssoner globalt. De koordinerer fjernanalyse, overvåking, diagnostikk og prediktive vedlikeholdstjenester for utstyr levert av ABB.