Forsinkelser og andre problemer påvirker omtrent 8 prosent av all flytrafikk. Man antar at 2,4 prosent av europeiske flyreiser enten blir kansellert eller har forsinkelser på mer enn tre timer. I tillegg til alt stresset den reisende opplever ved å miste en videreforbindelse eller komme for sent til et viktig møte, får man også ofte ekstra kostnader til mat eller overnatting på hotell.
The European Flight Compensation Regulation 261/2004 (EC 261), som gjelder flyvinger til og fra land i Europa, sørger for at reisende får kompensasjon dersom flyet kanselleres, er forsinket eller man nektes ombordstigning ved for eksempel overbooking. Beløpet varierer mellom 250 og 600 euro, avhengig av lengden på flyreisen. Mange reisende kjenner ikke til denne tjenesten og hvert flyselskap har sin egen prosess på dette, noe som gjør det til en tidkrevende og komplisert affære. Dette fører til at så mye som 95 prosent av de 835 millionene som de reisende kunne hatt krav på, ofte blir liggende urørt.
– En slik tjeneste skulle bare mangle. Vi er de første i Norge som tilbyr denne tjenesten automatisk for alle våre kunder, forklarer kommersiell direktør for BCD Travel Norge, Bernt Roger Eliassen.
– Våre kunder skal kun tenke på å komme seg til sin destinasjon i tide, så skal vi ta oss av resten. At det går automatikk i dette gjør at våre reisende kan tenke på andre ting enn å mase med skjemaer og telefonkøer for å ivareta sine rettigheter, avslutter han.
For å gjøre sine reisende oppmerksomme på denne tjenesten, har BCD Travel bestemt seg for å gjøre Air Disruption Compensation til en standard tjeneste for alle sine kunder. I praksis betyr dette at BCD Travel overvåker all flytrafikk, og varsler automatisk de reisende som har krav på kompensasjon ifølge EC 261. Deres partner AirHelp gjennomfører det juridiske kravet mot flyselskapet. BCD tilbyr denne tjenesten som en «no cure no pay». Hvis man ikke blir kompensert, må man heller ikke betale noe. Kun i de tilfeller en reisendes krav blir innfridd, blir det trukket en avgift.
– Med tanke på det store beløpet er det mange reisende som går glipp av kompensasjoner de har krav på. Vår standardiserte løsning for alle europeiske kunder er tilrettelagt slik at de får informasjon om sine rettigheter og forenkler kompensasjonsprosessen. Vi fortsetter å gi våre kunder tilgang til stadig flere tjenester slik at de kan reise smartere, forklarer Stewart Harvey, President EMEA i BCD Travel.