Rutene går fra København og Stockholm, begge til Bangkok i Thailand. I november 2016 fikk Norwegian lov til å fly ruten Oslo-Bangkok gjennom russisk luftrom, og ifølge luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs er det slett ingen overraskelse at Norwegian får tillatelse til å sette opp de to nye rutene som går over Russland. De går nemlig via den samme flykorridoren sør og øst i Russland, gjennom Ukraina, Romania og Svartehavet, i likhet med den første Bangkok-ruten.
Flyene til Bangkok er sammen med en ny rute mellom London Gatwick og Singapore Norwegians eneste ruter mellom Asia og Europa. Lavprisselskapet har imidlertid sikret seg landingstillatelser til å kunne åpne ruter mellom Skandinavia og Singapore, i påvente av at russiske myndigheter åpner for flyvninger gjennom Russlands nordlige del.
Konsernsjef Bjørn Kjos har som kjent i lang tid stått på for å få tillatelse til å fly gjennom den såkalte Sibir-korridoren nord i Russland, som ikke bare sparer passasjerene til Kina, Japan, Sør-Korea og nærliggende områder i Sørøst-Asia for nesten en time i flytid. Det innebærer også store besparelser på flybensin. Uten Sibir-korridoren blir flytiden rett og slett for lang.
Elnæs tror imidlertid en slik tillatelse fra Russland sitter langt inne.
– Dette gjelder ikke bare Norwegian, men de fleste selskapene i Europa, mener Elnæs, og viser til at det for eksempel bare er British Airways av selskapene i Storbritannia som får lov å benytte Sibir-korridoren.
– Det er svært lite sannsynlig at russerne vil endre sitt standpunkt og åpne for mer trafikk, mener Elnæs, som dermed heller kaldt vann i blodet både på Kjos’ ambisjoner og alle dem som hadde håpet på direkte flyvninger mellom Norge og det sterkt voksende kinesiske markedet.
– Norwegians selskap i de enkelte landene i Europa må fly store omveier hvis de skal starte opp ruter til Sørøst-Asia, og det regnestykket går ikke opp. Det vet Kjos, og derfor kjører han på om hvor viktig dette er for Norwegian, sier Hans Jørgen Elnæs.