Det sto mellom tre sterke reiselivsaktører da Reiselivsprisen skulle deles ut i går for niende gang. Det er Innovasjon Norge som deler ut prisen til en innovativ og suksessfull reiselivsopplevelse som lever opp til prinsippene for bærekraftig reiseliv. Årets vinner ble Destinasjon Trysil som er i ferd med å gjøre Trysil om til en helårsdestinasjon gjennom sin satsning på en unik sykkelopplevelse.
I begrunnelse sto det følgende:
“Årets vinner har med stor entusiasme utviklet et unikt sykkelprodukt med Trysil Bike Arena. Destinasjon Trysil har vist seg som en destinasjon som tar bærekraft på alvor og som er innovative i utviklingen av nye tilbud for å skape helårs arbeidsplasser. En helhetlig utvikling av destinasjonen der også lokalbefolkningen og gjestene blir involvert er et eksempel til etterfølgelse. Destinasjon Trysil er en verdig vinner av Reiselivsprisen 2017.”
– Dette er veldig stort for oss. Fantastisk gøy, rett og slett. Vi tar med oss prisen hjem til Trysil og deler den med alle våre samarbeidspartnere, investorer, stibyggere og andre reiselivsaktører i Trysil som har satset sammen med oss og som har vært med på å skape en sykkeldestinasjon, en helårsdestinasjon. Uten alle disse hadde vi ikke kunnet se tilbake på tre år med sterk vekst for sommerhalvåret, sier en glad Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.
Vinner 250.000 kroner
Prisen gir ikke bare heder og ære for vinneren. Prisen innebærer også pengepremie på hele 250.000 kroner til Destinasjon Trysil.
– Siden sykkel som produkt er definert som fellesgode, og vi ikke kan ta betalt for å sykle på sykkelstiene våre, så må sykkelutviklingen realiseres gjennom et spleiselag mellom næringslivet og det offentlige. Vi er helt avhengige av å få inn midler fra mange parter for å realisere prosjektet. Pengene fra Reiselivsprisen kommer veldig godt med, og skal gå til videre utvikling av stisykkelproduktet vårt, sier Sanaker Lohne.
Kriterier for Reiselivsprisen
Reiselivsprisen skal gå til den personen, bedriften eller det nettverket som oppfyller følgende kriterier:
- Reiselivsopplevelsen skal være innovativ på ett eller flere av følgende områder: nye reiselivsprodukter og -tjenester, nye organisasjons- og ledelsesformer, nye former å distribuere reiselivsopplevelsen på
- Nye og innovative reiselivsopplevelser eller forbedring av eksisterende reiselivsopplevelser deltar på lik linje
- Reiselivsopplevelsen må dokumentere et markedspotensial og eventuelle realiserbare investeringer.
- Reiselivsopplevelsens suksess skal være målbar enten i økonomiske tall eller antall gjester
- Reiselivsopplevelsen skal leve opp til prinsippene for bærekraftig reiseliv.
Tidligere vinnere av Reiselivsprisen
- Kristiansand Dyrepark, Aust-Agder
- Lyngsfjord Adventure, Troms
- XXLofoten AS, Nordland
- Høve Støtt Hallingdal AS, Buskerud
- Juvet landskapshotell, Møre og Romsdal
- Sorrisniva AS, Finnmark
- Stiftinga Ekstremsportveko, Hordaland
- Hemsedal turistkontor, Buskerud
Tildelingen er basert på både antall stemmer i en publikumsavstemning og vurdering fra en hovedjury. De to andre nominerte var Svinøya Rorbuer og De Historiske Hotel og Spisesteder.