Gigantaksjonen skjer i regi av Hurtigruten Foundation, og strekker seg fra Urke og Hjørundfjorden i sør til Kirkenes i nord. Over 1000 personer – både gjester og mannskap fra Hurtigrutens skip – skal på en eller annen måte delta i dugnaden.
– Plastforurensing er en av de alvorligste truslene mot verdenshavet. Vi i Hurtigruten vil gjøre alt vi kan for å bevare havene for fremtidige generasjoner. Strandryddedagen et lite, men viktig, skritt i riktig retning, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten – som selv skal rydde strender i Bodø-området sammen med mannskap og gjester fra MS Spitsbergen.
– En ting er søppelet vi rydder fra strand til strand. Det viktigste bidraget på tirsdag er å sette fokus på problemet, øke bevisstheten rundt det som er i ferd med å skje, og vise at alle kan være med på å gjøre en forskjell, sier Skjeldam.
Plastforurensning blir en stadig mer alvorlig trussel for verdenshavene. Tall fra World Economic Forum viser den skremmende realiteten: Hvis utviklingen vi ser i dag fortsetter, vil det i 2050 være mer plastsøppel enn fisk i havet.
Denne utviklingen er også selve bakgrunnen for prosjektet.
Søppelet som blir samlet inn på strandryddedagen blir tatt med om bord i hvert enkelt skip, og fraktet til Svolvær i Lofoten. Hurtigruten og kunstneren Lise Wulff har fått støtte fra Miljødirektoratet til et svært spesielt prosjekt, der søppelet som blir samlet inn under dugnaden skal bli til en kunstinstallasjon.
Etter hvert som hurtigruteskipene som var med på dugnaden ankommer Svolvær i løpet av de neste to ukene, vil en tom fiskehjell gradvis bli fylt med plast og annet marint søppel samlet inn av Hurtigrutens gjester og mannskap.
– Det er et sterkt og tydelig symbol på hvordan plast fyller opp havene på bekostning av fisken, sier Skjeldam.
Når kunstinstallasjonen tas ned, vil søppelet bli levert til gjenvinning.
Hurtigruten har de siste årene markert seg internasjonalt som en av shipping- og reiselivsbransjens tydeligste forkjempere for bærekraftig utvikling, ny teknologi, miljøvennlige løsninger og bevaring av utsatte områder både til lands og til vanns. I tillegg til å bygge verdens grønneste ekspedisjonsskip- hybriddrevne MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen – har selskapet gjennomført en rekke miljøtiltak, og kjemper blant annet for et internasjonalt forbud mot tungolje og strengere regulering av reiselivsvirksomhet i sårbare områder.
Hurtigruten har også opprettet Hurtigruten Foundation som støtter grasrotprosjekter i områdene hvor selskapet seiler. Støtten går til prosjekter som hjelper miljøet, forbedrer folkehelsen eller som på andre måter gjør en positiv forskjell lokalt, regionalt, nasjonalt eller internasjonalt. Vi oppfordrer organisasjoner med gode prosjekter til å søke på Hurtigrutens nettsider.
PS! MS Fram, et av Hurtigrutens ekspedisjonsskip, tjuvstartet strandryddingen på Grønland og Jan Mayen før helgen. I løpet av sommeren har gjestene og mannskapet på MS Fram plukket over et halvt tonn søppel på Svalbard, Grønland og Jan Mayen.
Fakta om plast i havet
- Hvert år havner minst åtte millioner tonn plast i verdenshavene.
- Plasten forsvinner ikke, men brytes ned til mindre deler, og kan dermed påvirke hele det marine økosystemet.
- I 2017 produseres det ca. 320 millioner tonn plast.
- 90 prosent av plasten i havene kommer fra land.
- Verden produserer 20 ganger mer plast nå enn i 1964.
- En tredel av plasten som produseres til forpakninger, ender opp i havene.
(Kilde: World Economic forum og Universitetet i Bergen)