Nedgangen skyldes ifølge en pressemelding fra Norwegian blant annet høyere oljepris og passasjeravgiften i Norge. Utviklingen er jevnt god i alle markeder der Norwegian har virksomhet.
Fyllingsgraden i andre kvartal har holdt seg på nivået selskapet hadde i fjor på 88 prosent. – – Tatt i betraktning den kraftige økningen i fjor, innebærer dette at Norwegian fyller flyene stadig bedre, hvilket også betyr en betydelig reduksjon i CO2-utslippene pr passasjerkilometer (RPK), skriver Norwegian.
I andre kvartal er én Boeing 787 Dreamliner, åtte Boeing 737-800 og to nye Boeing 737 MAX-fly faset inn i flyflåten. Norwegian vil innen få år ha en flåte på minst 42 Dreamliner langdistansefly.
Til sammen 8,6 millioner passasjerer fløy med Norwegian i andre kvartal – en økning på 12 prosent. Den sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på Oslo lufthavn og London Gatwick. I løpet av kvartalet har Norwegian startet opp transatlantiske flygninger med sine kort- og mellomdistansefly, etablert en ny langdistansebase i Roma og lansert sin aller første rute til Sør-Amerika (Buenos Aires).
For andre kvartal omsatte Norwegian for 7,8 milliarder kroner, en økning på 17 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Salg av 2,5 prosent Bank Norwegian-aksjer ga en positiv resultateffekt, og resultat etter skatt endte på 1,1 milliard. Norwegian økte kontantbeholdningen kraftig fra tre milliarder i fjor, til i underkant av seks milliarder i år. Både kapasitetsvekst (ASK) og trafikkvekst (RPK) var på 19 prosent for andre kvartal. Veksten fremover ventes å bli sterkere resten av året og Norwegians vekstanslag (ASK) er på 25 prosent for hele året.