HOTREC, den europeiske paraplyorganisasjonen for hoteller, restauranter og kafeer, har nylig gjennomført en undersøkelse blant over 30 000 hotell- og restaurantgjester i Europa. Undersøkelsen viser at norske hoteller og restauranter er best i klassen på gjestfrihet.
– Det er to ting å være stolte av her, og det er at Norge er best på gjestfrihet i Europa, og at vi danker ut Sverige. Jeg vil tro det er et overraskende funn for mange, da svenskene har rykte på seg for å være mer gjestfrie og serviceinnstilte enn oss nordmenn, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
– Det skal sies at det er svært mange svensker som jobber i norsk reiseliv, og som gjør en fantastisk jobb. De bidrar til et høyt servicenivå i bransjen, tilføyer hun.
«Kollektiv innsats» for å bli bedre
NHO Reiseliv-direktøren mener den voldsomme turistveksten Norge har opplevd de siste årene, kan forklare hvorfor vi skårer høyest på gjestfrihet:
– Norsk reiseliv er i vekst og det gjør oss sultne på enda flere gjester. Det er særlig turister fra verdens middelklasse som velger Norge, og det skjerper kravene til god kvalitet og service. Jeg opplever en salgs «kollektiv innsats» for å bli enda bedre, mer kreative, mer gjestfrie og enda flinkere til å lage kvalitetsprodukter og opplevelser, sier Krohn Devold.
– Det er en felles forståelse av at hvis vi skal ta vår del av den internasjonale turistveksten, må hele Norge være et godt vertskap, fortsetter hun.
God service er individuelt
En av hotellkjedene som setter god service høyt på agendaen er Radisson Blu. Hvert år deltar de ansatte på hotellkjedens årlige «Business School», der de trenes i å bli enda bedre på gjestfrihet. Mer enn 30 000 ansatte har deltatt på opplæringen:
– Vi mener at det å gi alle medarbeidere ansvar og frihet til å selv sørge for at gjestene blir fornøyde, er nøkkelen til suksess. Det er viktig å vise at vi har tydelige forventninger til våre medarbeidere og at vi stoler på deres vurderinger til å ta de avgjørelser som er til det beste for gjestene våre, sier Kristoffer Solstad, HR-direktør for Carlson Rezidor Hotel Group i Norden, som har Radisson Blu-kjeden.
Solstad påpeker at hva som anses som god service er individuelt:
– Det er viktig å se gjesten og forutse hvilke behov vedkommende har. Hvis man klarer det, opplever gjesten ofte at de får mer enn de hadde forventet seg, fortsetter Solstad.
Satsingen har gitt resultater og Radisson har blant annet vunnet Grand Travel Awards for beste internasjonale hotellkjede 10 år på rad. I tillegg har flere av hotellene vunnet TripAdvisor Excellence Awards basert på gjestenes tilbakemeldinger.
Nest best på kvalitet
Undersøkelsen viser videre at Norge ligger på 2.plass i Europa når det gjelder hotellkvalitet. Det er de nordiske landene som topper listen med Sverige på førsteplass, deretter Norge og til slutt Finland.
– Tross i at de nordiske landene er såkalte «høypris-destinasjoner», skårer hotellene i Sverige, Norge og Finland høyest på kvalitet. Det tyder på at gjestene synes hotelloppholdet er verdt den prisen de betaler, sier Krohn Devold.