Det bekrefter direktør Gunn Helen Hagen hos eieren, Stiftelsen Norges Varemesse. Planleggings-arbeidet er allerede godt i gang
Kan starte i 2020
– Vi har besluttet arkitekt, og jobber nå videre med detaljskisser som skal danne grunnlaget for rammesøknaden til Oslo kommune, sier Hagen videre.
Visit Oslo har på sin side startet et strategiarbeid for hvordan Oslo skal markedsføres internasjonalt som Skandinavias nye konferanse-hovedstad.
Dagens konsertsal vil fortsette videre i nye Spektrum, men den skal samtidig pusses opp og få 1 700 ekstra plasser.
Arbeidet med utvidelsen skal etter planen starte allerede til neste sommer.
Den største nyheten er imidlertid byggingen av et nytt kongressenter med nærmere 3 000 sitteplasser og 10 000 kvadratmeter.
Over konferansesalen skal det bli ytterligere 10 000 kvadratmeter med næringslokaler. I tillegg kommer kafeer, mingleområder og fellesarealer for publikum i første etasje.
Det er arkitektkontoret LPO – som blant annet står bak Mathallen og Sørenga sjøbad – som har tegnet kongressdelen i det nye Spektrum-anlegget.
Hvis alt går etter planen mener Norges Varemesse at utbyggingen kan starte i 2020. Den er ventet å ta tre år, med ferdigstillelse i 2023.
Prislappen oppgis til godt over én milliard kroner.
300 mill i omsetning
Ifølge leder Christian Lunde i Visit Oslo tar Oslo jumboplassen i Norden for internasjonale konferanser, målt i omsetning.
– Vi tar tapt mange konferanser og kongresser de siste årene fordi vi ikke har kunnet tilby fasiliteter midt i byen som mange ønsker, fremholder Lunde.
Sett over fem år mener Lunde at Oslo har gått glipp av nærmere en milliard kroner på grunn av manglende arenaer for kongresser.
– Med det nye senteret på plass kan vi ta opp kampen og utfordre de andre nordiske hovedstedene, fortsetter han.
Han sier de allerede er i gang med å planlegge hvordan Oslo skal markedsføres som «the congress capital in Scandinavia» overfor internasjonale aktører.
Lunde tror det nye kongressenteret vil styrke reiselivsnæringen i Oslo. Forbruket til en kongressgjest er ifølge ham 3620 kroner i døgnet i snitt – det dobbelte av hva en vanlig turist legger igjen.
Når det nye kongressenteret omsider åpner dørene – etter planen i 2023, hvis kommunegodkjenning og bygging går som planlagt – anslår han at omsetningen fra kongresser og konferanser kan komme opp i 300 millioner kroner i første driftsår.
– En kongress planlegges ofte flere år i forveien, og skal vi lande noen av de mest attraktive er det bare tiden og veien. Vi må derfor starte markedsføringen og innsalget sammen med næringen nå, sier Lunde.
Vekstområde
– Dette blir noe mer enn «bare» et kongressenter. Foruten å levere Oslo-regionens råeste løsninger til event- og konferanse arrangører vil vårt mål være å skape den viktigste møteplassen i Oslo, fortsetter Varemesse-direktør Gunn Helen Hagen.
Første etasje vil være åpen for alle. Dette skal ifølge henne bli et sted hvor man kan ha forretnings- og lunsjmøter eller jobbe utenom kongresser i gode tilpassede arbeidslounger.
– Vi ser for oss å skape et spennende miljø, noe lignende som Mesh, Sentralen og Litteraturhuset. Fleksible co-working-løsninger kan også bli aktuelt, forteller Hagen.
Det nye Spektrum vil ha omtrent 10 000 kvadratmeter kongressenter og 10 000 kvadratmeter næringslokaler.
Det er det anerkjente arkitektkontoret LPO som har tegnet den nye kongressdelen til Spektrum. De har blant annet tegnet Mathallen og Sørenga sjøbad. LPO var også arkitektselskapet som for vel 30 år siden opprinnelig tegnet Oslo Spektrum slik vi kjenner det idag.
Reiselivsnæringen er i vekst og er et nasjonalt satsingsområde. Ifølge Oslos ”turistsjef” Christian Lunde vil ”alle” til hovedstaden, noe som kan innebære en reiselivs-omsetning for Oslo inneværende på nærmere 16 milliarder kroner.