Hele 61 prosent av dem årets sommersesong blir bedre enn 2016. Det blir i så fall fjerde knallsummer på rad.
God synlighet
– Stort mer kan man ikke ønske seg som reiselivsminister, sier Monica Mæland.
133 representanter fra utenlandske turoperatører og norsk reiseliv har deltatt i Innovasjon Norges Turistbarometer, som ser på forventet trafikk til og i Norge i løpet av sommermånedene. Hele 61 prosent mener at sommeren blir mye bedre eller bedre enn rekordåret 2016, mens 28 prosent tror den blir nokså lik som i fjor. Kun 11 prosent tror på nedgang.
– Sommeren er spesielt viktig for reiselivsnæringen. Da er det høysesong både når det gjelder omsetning og antall overnattinger. Jeg håper de positive tallene slår ut i lønnsomme bedrifter og solide arbeidsplasser, sier næringsminister Monica Mæland.
Undersøkelsen blir underbygget av 15 prosent økning i bestilte flybilletter til Norge mellom mai og august sammenlignet med fjoråret, ifølge tall fra ForwardKeys.
– Optimismen råder i de fleste markedene, og det er særlig gledelig at viktige volummarkeder som Tyskland og Nederland tror på god vekst, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Holm.
Mange peker på at Skandinavia er trendy, og at Norge nyter godt av en generell popularitet i store deler av verden. Videre nevnes svak kronekurs og den generelle oppfattelsen av Norge som en trygg destinasjon som grunner til veksten.
– Vi har sett økende interesse for Norge de siste årene, som korrelerer godt med at Norge er godt synlig internasjonalt. Det viser også at markedsarbeidet som næringen sammen med Innovasjon Norge har gjort fungerer, sier Holm.
Mangler hotellrom
Tall fra fjoråret viste at hele landet nyter godt av veksten, men det er særlig fjordene som trekker de internasjonale gjestene. I løpet av sommeren 2016 var det like mange utenlandske som norske gjestedøgn i fjordfylkene, og tilbakemeldingene tyder på at trenden fortsetter.
Dette sammenfaller godt med de aktivitetene de utenlandske sommerturistene er spesielt opptatt av – å oppleve naturen, fjordene og fjellene, ifølge Innovasjon Norges Turistundersøkelse fra 2016.
– Samtidig viste undersøkelsen at kulturelle opplevelser, som å besøke historiske bygninger/steder, oppleve lokal kultur og levemåte samt å spise lokal mat og drikke lokale drikkevarer blir stadig viktigere. Det er positivt for utviklingen i hele landet, sier Holm.
Flere av turoperatørene oppgir at potensialet er enda større, men at de sliter med fulle overnattingstilbydere. I 2016 økte utenlandske gjestedøgn med ti prosent, og hele 74 prosent av økningen var i sommermånedene.
– Sammen med næringen har vi en utfordring med å spre turistene, både til ulike destinasjoner og utover året. Om sommeren kommer majoriteten av de utenlandske turistene til de samme stedene på Østlandet og i fjordfylkene. Det betyr ikke at Norge er fullt men at noen steder er det til visse tider, sier Holm.
Les prognosen i sin helhet her!
Fakta Norsk Turistbarometer
133 deltok i undersøkelsen, som ble foretatt mellom 8.og 30. mai 2017.
De som deltar i undersøkelsen har i løpet av de siste 12 måneder vært med i Innovasjon Norges kampanjer og aktiviteter, med unntak av de norske incoming-operatørene.
Ekspertpanelet er sammensatt av representanter fra reiselivsnæringen i inn- og utland. Disse representerer turoperatører, incoming-operatører, overnattingsbedrifter, transportører, cruise, aktivitets- og attraksjonsbedrifter, lokale turistkontor, regionale destinasjonsselskap, samt Innovasjon Norges markedssjefer i de respektive markeder.
Undersøkelsen gjennomføres to ganger i året, før sommer- og vintersesongen.
Dette er den 29. gang Norges Turistbarometer gjennomføres.