– Første kvartal i år var rett og slett veldig, veldig bra, sier konsernsjef Daniel Skjeldam til Dagens Næringsliv.
Utnyttelsesgraden om bord gikk fra 55 prosent i fjor til 65 prosent i år.
Resultatforbedringen omfatter både den tradisjonelle virksomheten langs norskekysten, explorer-cruisene til Arktis og Antarktis, og samt operasjonene på Svalbard.
Regnskapet for eierselskapet viser blant annet at Hurtigruten fikk god hjelp av reduserte drivstoffkostnader på over 52 millioner kroner.
– Nå høster vi fruktene av de vanvittig store investeringene vi foretok i fjor. Per 15. mai har vi en booking-økning på langt over 400 millioner kroner sammenlignet med samme dato i fjor. Vi går mot vår beste sommer noensinne langs norskekysten med en økning på omtrent 15 prosent, sier Skjeldam videre til DN.
Per 15. mai i 2015 var forsalget på 2,1 milliarder. På samme dato i fjor var det nær 2,378 milliarder – og i år er det på 2,832 milliarder. Økningen fra i fjor til i år er dermed på 454 millioner kroner.
Hurtigruten eies formelt av selskapet Silk Bidco, et datterselskap av Silk Midco, som igjen er eid av Silk Topco. Dette selskapet har Silk Holding SARL i Luxembourg som majoritetseier. Bak dette selskapet står det britiske fondet TDR Capital som kjøpte Hurtigruten for 5,7 milliarder kroner inkludert gjeld i 2014 og fikk med seg de opprinnelige storeierne Trygve Hegnar (4,9 prosent) og Petter A. Stordalen (11,6 prosent).
DN har tidligere skrevet at selskapet kan bli børsnotert på ny, og at det nå kan være verdt så mye som 16 milliarder kroner. Det vil i så fall kunne gi konsernsjef Daniel Skjeldam en aksjegevinst på 122 millioner kroner.
Regnskapet for Silk Bidco viser også at ledelsen har ytterligere rett til å kjøpe billige aksjer dersom internrenten når åtte prosent og exit-verdien er økt med 150 prosent.
Regnskapet viser også at Skjeldam i fjor fikk seks millioner kroner i lønn pluss bonus på syv millioner.