Hotellkjedene Scandic Hotels og Thon Hotels er blant dem som regner med å spare flere millioner av kroner på å kaste mindre mat de neste årene. I det hele tatt tror 72 prosent av NHO Reiselivs medlemsbedrifter at de i en eller annen grad kan øke lønnsomheten ved å omstille til grønnere drift.
Veier matsvinn
NHO-undersøkelsen er gjennomført blant 250 av NHO Reiselivs nær 3000 medlemsbedrifter.
I NHO Reiselivs undersøkelse svarer også syv av ti bedrifter at de opplever at gjestene etterspør grønne produkter. Samtidig svarer 63 prosent av bedriftene at de det siste året har gjennomført tiltak for å bruke ressursene mer effektivt og i større grad beskytte miljø og klima.
– Reiselivet har gjennom produktivitetsforbedringer og digitalisering også sikret viktige miljøforbedringer i bransjen, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
– Det er gledelig at flertallet av bedriftene mener grønn omstilling lar seg kombinere med økt lønnsomhet, og at gjestene i større grad er opptatt av at miljøet ivaretas. Det viser at et moderne, digitalt reiseliv med gode miljøløsninger lar seg forene, noe som bidrar til å styrke den norske reiselivsmerkevaren, sier hun videre.
Scandic Hotels, som driver 80 hoteller bare i Norge, har siden 2011 veid alt matsvinn fra frokostserveringen. Hotellkjeden var en av de første deltakerne i prosjektet «Kutt Matsvinn 2020», som har som mål å få store og små hoteller, restauranter, kantiner og servicehandel til å kutte matsvinnet med 20 prosent innen 2020. «Kutt Matsvinn 2020» ledes av Matvett, som er mat- og serveringsbransjens selskap for å forebygge og redusere matsvinn i mat- og serveringsbransjen.
Mange tiltak
– Vi så i «Kutt Matsvinn 2020» at dersom vi kutter matsvinnet med 20 prosent, så vil vi ikke bare redusere CO2-utslippet med 400 tonn, men også spare cirka åtte millioner kroner, sier Morten Malting, direktør for mat og drikke i Scandic Hotels Norge.
Hans råd er klinkende klart:
– Hvis du måler og veier det du kaster, så vil du se at du kommer til å spare både matsvinn og penger med en gang. Og vi erfarer helt klart at gjestene ønsker å bidra. Når vi oppfordrer gjestene våre til å heller forsyne seg flere ganger, men gjerne spise så mye de vil, så blir det positivt mottatt. Med mindre svinn kan vi også prioritere råvarer av høyere kvalitet. Bedriften sparer penger, og gjestene blir mer fornøyd med et bedre tilbud og får god samvittighet ved å spise hos en aktør som tar matsvinn på alvor, sier Malting.
Thon Hotels deltar også i prosjektet «Kutt Matsvinn 2020».
– I tillegg til å veie alt vi kaster, så tester Thon Hotels ut avfallskomprimatorer som tørker matavfall, forenkler avfallshåndteringen og sluttproduktet kan brukes til for eksempel biogass, sier konserndirektør for Thon Hotels, Morten Thorvaldsen.
– Vi oppfordrer våre kjøkkensjefer til å være kreative med tanke på gjenbruk av mat, og vi antar at vi kan spare rundt åtte millioner kroner i kostnader i løpet av tre år ved å redusere matavfallet vårt med 20 prosent.
Energiavdelingen i Olav Thon Gruppen jobber med mange grønne tiltak for Thon Hotels.
– Thon Hotels har inngått en avtale om opprinnelsesgarantier. Det vil i praksis si at strømmen produseres ved hjelp av miljøvennlig vannkraft. I tillegg bruker vi fjernvarme som oppvarmingskilde på mange av våre hoteller. Vi deltar også i et forskningsprosjekt hvor målet er å redusere varmtvannsforbruket på hoteller. Vi har også et energioppfølgningssystem for å overvåke og analysere energiforbruket på hotellene våre slik at vi kontinuerlig kan bli bedre på energibesparelser, og vi erstatter konvensjonell belysning med LED-belysning som er mer miljøvennlig, sier Thorvaldsen.