Også i TUIs ”nordlige region”, som i tillegg til Norden også inkluderer Storbritannia og Canada, var resultatet negativt sammenlignet med forrige regnskapsår. Her var det ned fra 4,8 milliarder kroner til 4,3 milliarder.
Tallene i det tyske markedet gikk også ned, mens den vestlige regionen med land som Frankrike, Nederland og Belgia dro tallene noe opp.
TUI går ikke ut med opplysninger om de enkelte landene, men skriver i pressemeldingen som følger årets regnskap at året ble negativt påvirket av den lave etterspørselen i Tyrkia, hvor trafikken for TUIs del er mer enn halvert.
– En betydelig del av trafikken er flyttet til alternative reisemål, men det kunne på ingen måte kompensere fullt ut effekten av Tyrkia-nedgangen, og at det totale kundevolumet falt som et resultat av dette, heter det blant annet.
– Rent teknisk lykkes vi med å flytte kapasitet til andre reisemål slik at gjestene våre kom seg avgårde, men det var en utfordring som kostet penger, sier TUIs nordiske informasjonssjef Mathias Bergendahl til Travel News Sverige.
Han ser ingen forandring for Tyrkia neste sommer. Det siste terroranslaget mot Istanbul hjelper trolig heller ikke, som i sum gjør at TUI reduserer kapasiteten ytterligere den veien.
For øvrig ser ikke bookingtallene for TUI Norden for vinteren 2016/2017 særlig oppløftende ut. Sammenlignet med for ett år siden er inntektene redusert med fem prosent, og bookingtallene har gått ned med to prosent. De rapporterte tallene gjelder inntil 27. november neste år.
I TUIs øvrige markeder øker inntektene. Best står det til i Storbritannia, der inntektene økte med 26 prosent. Bookingtallene for de øvrige markedene ligger også i pluss, med unntak Tyskland, som er ned med fire prosent.
Forklaringen fra TUIs side når det gjelder nedgangen i vintertallene er etterspørselen til Tyrkia i oktober. Oktober regnes nemlig som vinter i Norden, men som sommer i konsernets øvrige markeder.