Hurtigrutens klimaflaggskip MS «Roald Amundsen» er ferdigbygget ved Kleven i Ulsteinvik i 2018, og seiler til Antarktis allerede den første vinteren.
Hurtigruten understreker viktigheten av å balansere vekst og klimaansvar på verdens sørligste reisemål.
– Vi mener alle reiselivsaktører må ta på seg forpliktelser utenpå myndighetskravene for å sikre at vi belaster naturen i disse nær uberørte områdene minst mulig. Hurtigruten går nå foran ved å bygge verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip som skal ta gjestene våre lydløst og utslippsfritt langs iskanten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
Ekspedisjoner over hele kloden
De fleste forbinder nok Hurtigruten med den tradisjonsrike kystruten fra Bergen til Kirkenes som i snart 125 år har vært en livsnerve langs norskekysten. Men Hurtigruten har de senere årene i tillegg blitt en ledende internasjonal aktør. Fra 2018, vil Hurtigruten tilby ekspedisjonsseilinger til mer enn 200 reisemål i 28 land.
Blant de 32 nye rutene som settes på kartet, er:
- Et utvidet tilbud av verdens allerede største utvalg av ekspedisjonsseilinger i Antarktis
- Ekspedisjoner i Karibien og langs østkysten av USA, med anløp i blant annet New York
- Seilinger i kjølvannet av den andre originale Fram-ekspedisjonen (1898 – 1902) til arktisk Canada
- Flere rundseilinger rundt Svalbard med det nyeste ekspedisjonsskipet MS «Spitsbergen»
Hurtigruten vil i tillegg fortsatt seile på norskekysten, til Grønland, Island, langs begge kystene av Sør-Amerika, og fra neste år til Amasonas.
De aller fleste seilingene har landinger på steder som er listet på UNESCOs liste over verdens kultur- og naturarv.