De tre flyselskapene har ungdomsbilletter som et spesialtilbud for personer under 26 år. Her varierer prisforskjellen, men som en tommelfingerregel er den det halve.
NRK.no har snakket med flere som har innrømmet å ha bestilt ungdomsbilletter via SAS og Widerøe selv om de er fylt 26 år, og de fleste sier de ville gjort det igjen.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at det er tilfeller der man har gått til politianmeldelse. I ett tilfelle hadde et idrettslag reist på ungdomsbilletter gjennom en hel sesong, selv om det også var godt voksne ledere blant dem.
– Det blir mye penger, og det er nok mange som ikke har vært klar over at slike ting oppdages, sier Johansen til NRK.no.
For å minske jukset har SAS skjerpet regelverket.
– For å få ungdomsbillett må du nå være Eurobonus-medlem sier Johansen.
Da er man nemlig registrert med en profil i systemet, der man også må oppgi fødselsdato. Fortsatt er det imidlertid mulig å trikse med det, men denne ordningen gjør det vanskeligere. Ifølge Johansen har jukset gått betydelig ned, og SAS får bedre kontroll over reisemønsteret til passasjerene.
Widerøe har ikke innført lignende regler, men informasjonssjef Catharina Solli sier de ser alvorlig på misbruk av ordningen. Legitimasjonskontroll ved gaten er vanlig.
Også Norwegian opplever juks, selv om man ved ombordstigning i forhold til regelverket skal kunne bevise at kravet til billettbruken er innfridd.
– Ungdomsbilletten vil bestå enn så lenge, men vi vil følge nøyere med fremover, sier Solli i Widerøe.