Kjøpet befester Gundersens stilling som Geilos mest sentrale reiselivsaktør. Selv beskriver han overfor HRRnett.no at kjøpet er et ledd i en bredere strategi for å styrke Geilo i kampen både i fritidsmarkedet og i kurs- og konferanse-segmentet.
– Geilo er en helårsdestinasjon med en stolt historie og god vekst. Men det ligger et uforløst potensial her som vi ønsker å utnytte enda bedre. Kjøpet av Bardøla er et ledd i å utnytte dette potensialet, og Geilos unike plassering midt mellom Oslo og Bergen, enda bedre, sier Pål G. Gundersen.
Oppkjøpet innebærer at Bardøla Høyfjellshotell, Vestlia Resort og Highland Lodge senest 1. november, alle vil ligge under en felles reiselivsparaply på Geilo. Roger Espeli, som i dag er direktør på Vestlia Resort og Highland Lodge, samt har fartstid som direktør på Bardøla i årene 2000-2010, blir administrerende direktør for den nye konstellasjonen.
– Med Bardøla får vi et svært veldrevet konsept med rik historie, kultur, lokale mattradisjoner og mange trofaste gjester med på laget. Det gjør at vårt tilbud til publikum blir bredere og bedre, og det er betydelige stordriftsfordeler knyttet til dette, blant annet kompetanseutvikling, marked, systemdrift og økonomi. Det blir også en stor styrke for oss at vi nå får Terje Simonsen og hans kompetente stab med på laget, sier Espeli.
Han understreker at dette ikke får annet enn positive følger for de ansatte.
Bardøla og Vestlia var også under samme eierstruktur frem til 1994. Terje Simonsen, som til nå har vært hovedaksjonær på Bardøla, vil fortsette som driftssjef for hotellet. Simonsen gleder seg til å bli kollega med Espeli igjen, og til å bli en del av konsernet.
– Vestlia, Highland og Bardøla har hver sin egenart, og det skal vi fortsette å dyrke. Her på Bardøla har vi en sterk tradisjon og matkultur, cirka 600 sengeplasser fordelt på rom og hytter. Når vi spiller på samme lag, blir vi en komplett og sterk organisasjon som konkurrerer om å få gjestene hit til Geilo, og ikke med hverandre, sier Simonsen.