– Tallene viser at nordmenn tar nedturen i økonomien inn over seg, sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB til økonominettstedet E24.
Undersøkelsene utført av DNB og Nordea viser også at vi aldri har sagt at vi skal bruke så lite på sommerferien som i år.
– Et tegn på en ny tid, sier Elin Reitan i Nordea til E24.
Vi har ikke mindre å rutte med en tidligere, men det er tydelig at oljebremsen har satt inn, for vi skrur ned forbruket likevel. Det gir seg ikke minst utslag i feriepengebruken.
I en ny, landsdekkende Ipsos-rapport utarbeidet for DNB oppgir 30 prosent av de spurte at de vil bruke årets feriepenger på ferie, som er en nedgang på 14 prosentpoeng.
I en lignende undersøkelse i regi av Nordea anslår nordmenn et gjennomsnittlig kutt i feriebudsjettet på 15 prosent, tilsvarende 3000 kroner. I DNB-rapporten oppgis årets snittbudsjett til 18 700 kroner, som er en nedgang på 2700 kroner fra i fjor.
I den samme rapporten svarer 16 prosent – over dobbelt så mange som før – at det er ”meget viktig” å sikre billige boforhold, mat og drikke ved valg av reisemål.
Andelen var åtte prosent i 2014, og syv prosent i fjor.
Ifølge eksperter er undersøkelsen oppsiktsvekkende, fordi endringene er så store. Sandmæl beskriver fallet til 30 prosent som kraftig, sammenlignet med 43-44 prosent mellom 2013 og 2015.
– Mange vil kanskje prioritere å gjøre egen økonomi mer robust for tidene som kommer, sier Sandmæl, og viser ikke minst til sentralbanksjefens årstale i februar om at ”nå kommer vinteren”.
– Sentralbanksjefen, men også myndighetene og mediene har hatt sterk fokus på å kommunisere at norsk økonomi er inne i en mørkere periode, sier Nordeas Reitan.