Hurtigruten betaler hvert år 5,5 millioner kroner i havneavgift, som er den høyeste havneavgiften Hurtigruten betaler noen steder i Norge. Det mener man er altfor mye, og har nå sett seg lei av å prøve å få til en prisavslag med det kommunale havneselskapet.
– Vi har prøvd å komme til en løsning med Tromsø Havn i snart to og et halvt år uten å lykkes – derfor må vi nå se på andre løsninger, sier kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Stein Lillebo, ti avisen iTromsø.
Den nye havneloven ligger bak uenigheten mellom Tromsø Havn og Hurtigruten. Ifølge den skal offentlige havner i Norge drives etter selvkostprinsippet – og Hurtigruten har flere rettssaker bak seg der man via domstol har klart å senke havneavgiften betraktelig. Nå senest i Bodø der Salten tingrett har slått fast at Hurtigruten har vært utsatt for myndighetsmisbruk.
Om man ikke klarer å bli enige med Tromsø kommune vil den andre løsningen på problemet – som Lillebo understreker er et helt og holdent realistisk alternativ – være at man dropper Tromsø Havn helt og holdent.
– Vi er i dialog med en privat kaieier sør på Tromsøya, og allerede i dag er den aktuelle kaia fullt ut operativ sett fra våre behov, sier Lillebo.
Det er kaianlegget like nord for Lanesbukta som først og fremst er aktuelt, og der har Hurtigruten både vært i drøftinger med eier North Agency, samt vært på befaring.
– Det eneste som vi ikke har på det rene er hvordan NorLines skal løse logistikken, men med tanke på at de i dag driver fra en plasthall ser jeg ikke det som et stort problem, sier Lillebo.
Misnøyen med Tromsø Havn er svært stor i Hurtigruten. I et meget krast brev til kommuneledelsen beskriver Hurtigrute-sjef Daniel Skjeldam hvordan man i årevis har møtt på kvist når man har ønsket å forhandle fram en ny havneavtale.
I brevet skriver han at han ikke ser annen råd enn å gå direkte til kommuneledelsen ettersom Tromsø Havn ikke kommer rederiet i møte.
Styreleder i Tromsø Havn, Frid Einarsdotter Fossbakk, tilbakeviser at Tromsø Havn har vært sendrektige overfor Hurtigruten.
– Vi har vært i dialog med dem, og vil fortsatt være det, men dette er som sagt en prosess som vi ønsker å holde utenfor mediene. Men jeg kan jo si det som så at en sak alltid har to sider, sier Fossbakk til iTromsø.
– Vi kommer selvfølgelig å gå gjennom det som er budskapet, og vi kommer også til å drøfte domsavsigelsene rundt havneavgiftene, sier hun.