Når den endelig godkjennelsen foreligger, betyr det blant annet at Norwegian innen kort tid kan lansere sin første rute mellom Irland og USA.
Bjørn Kjos og Norwegian har ventet i to år på tillatelsen. I desember 2013 sendte de inn en søknad om flylisens i USA (foreign air carrier permit) for sitt irske datterselskap Norwegian Air International.
Datterselskapet skulle etter planen utgjøre selve kjernen i Norwegians internasjonale vekst i langdistansemarkedet.
Det skal nå avholdes en siste høringsrunde før beslutningen blir endelig. Samferdselsdepartementet i Washington har vedlagt en kopi av tillatelsen i sin melding, så det er lite som tyder på at Norwegian ikke skulle få et endelig ja når denne siste høringsrunden er over.
– Det er på høy tid at Det amerikanske transportdepartementet omsider foreslår å innvilge søknaden om flytillatelse som vi hele tiden har sagt at er i tråd med Open Skies-avtalen mellom Europa og USA, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian i en pressemelding
– En endelig godkjennelse betyr at vi kan jobbe videre med å realisere selskapets strategi og vokse videre internasjonalt, hvilket også innebærer å skape nye arbeidsplasser og trygge de eksisterende.
Årsaken til at Norwegian vil sette opp egne selskaper i land utenfor Norge har ifølge selskapet med trafikkrettigheter å gjøre. Norwegian vil ikke være begrenset av å bare kunne fly mellom sitt hjemland og utlandet, og vil ha muligheten til å fly på tvers av de klassiske grensene i flybransjen.
Inntil nå har Norwegian måttet bruke sin norske lisens for å operere ruter til USA. Det kan de fortsette med, men med en ny lisens fra USA for sitt irske selskap kan de bruke de samme flyene til å fly både til USA og andre deler av verden fra basen i Irland, helt uavhengig av Norge.
– Vi bruker den norske lisensen men den har begrensninger. Mange land krever at man er et EU-land for å operere ruter dit, og det er også land som krever at man har visse bilaterale avtaler, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til økonominettstedet E24.
Skånvik opplyser at Norwegian ikke vil trekke tilbake den britiske søknaden, og at prosessen der fortsetter som før:
– Det er trafikkrettigheter som krever bilaterale avtaler som gjør det nødvendig for oss å ha en tilstedeværelse i Storbritannia, i tillegg til Norge og EU, sier Skånvik.
– Dette er vårt første fotfeste innen EU, sier hun videre.
Norwegian startet langdistanseflygninger i 2013 med nye Boeing 787 Dreamliner. Selskapet har nå fire langdistansebaser, i New York, Fort Lauderdale, London og Bangkok.
USA sier (foreløpig) ja til Norwegian
0Norwegian’s irske datterselskap, Norwegian Air International, har fått et foreløpig ja til en amerikansk flytillatelse.