Trenden fortsetter og svenskenes interesse for å legge ferien til Norge øker for hvert år. I 2015 tilbragte svensker 1 096 202 kommersielle overnattinger i Norge. Det er en økning med hele fem prosent fra 2014. De regionene som økte mest i besøk er Trøndelag, Østlandet og Nord-Norge.
– Antallet svensker som besøker Norge har økt jevnt de seneste årene. Årsakene til det er mange og jeg tror det blant annet skyldes at interessen for aktiv ferie vokser, og her har Norge veldig mye å tilby, sier Robert Nygårdhs, markedssjef for VisitNorway.
Samtidig har norske TV-programmer vært mer synlige i svensk TV, noe som trolig har åpnet manges øyne for nabolandets opplevelser og natur.
– Vi har de siste årene hatt fokus på å løfte frem mangfoldet av aktiviteter i Norge, og at man på den andre siden av grensen finner aktiviteter som du ellers må reise til den andre siden av jorden for å oppleve. Vi ser også at interessen for den norske kulturen og maten øker og at det blir en stadig viktigere del av norgesferien.
Norske hytter og vinterturisme mest populært
Den overnattingsformen som vokser mest blant svensker er norske hytter, med en økning på hele 23 prosent i løpet av 2015. Norske hytter kommer i flere ulike prisklasser, fra enkelt til luksus, og finnes over hele landet..
Statistikken viser også at svenskenes interesse for vinterturisme i Norge øker. I 2015 vokste antallet svenske overnattinger i desember med åtte prosent fra foregående år. Turister fra Danmark og Storbrittania økte også i desember, og aller størst økning finner vi blant turister fra USA, Europa og Asia.
Tok andeler av internasjonal turisme
Det er ikke bare svensker som vil feriere i Norge, vi utmerker oss også i et internasjonalt perspektiv. Antallet reisende til Norge økte mer enn gjennomsnittet for både Europa og resten av verden. Det innebærer at Norge tok andeler fra internasjonal turisme i 2015. Antallet besøkende på hoteller i Norge økte med 12 prosent, mens økningen i resten av verden var på kun fire prosent.
– Økningen er et resultat av de siste årenes målrettede markedsføring og den lave vekslingskursen, forklarer Nygårdhs.