I NHOs ferske kompetansebarometer oppgir 53 prosent av reiselivsbedriftene at de har et udekket kompetansebehov. 45 prosent svarer sågar at de på grunn av dette har tapt kunder eller markedsandeler
– Næringen trenger alt fra kokker og servitører til regnskapsførere, guider og webdesignere, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.
Forventer kvalitet
Veksten i besøket fra utlandet ser ut til å fortsette også i 2016. Den lave kronekursen bidrar til at flere har oppdaget Norge som et attraktivt reisemål. Antallet utenlandske gjestedøgn i fjor økte med syv prosent, og det er ventet at dette vil fortsette også i år.
Totalt kunne norsk reiseliv notere seg for 16,2 millioner gjestedøgn i fjor, noe som setter store krav til en svært arbeidsintensiv bransje.
I Hammerfest har tidligere turistsjef Knut-Arne Iversen sett at mangelen på kvalifisert arbeidskraft også representerer en mulighet, og etablerte ved inngangen av dette året rekrutteringsselskapet TOHR (Tourism Human Resource).
– Vi må finne en bedre balanse i forhold til høyere utdannelse og utdanning på det operative nivået, mener blant annet Iversen, som etter flere år i Tyskland særlig retter seg inn mot det tyske markedet – som også utgjør den desidert største gruppen av besøkende her til lands.
Krohn Devold understreker at reiselivsnæringen tiltrekker seg flere utenlandske gjester enn noen gang, noe som setter store krav til bransjen. Ikke minst fordi gjestene som kommer hit i hovedsak er vant til høy kvalitet i alle ledd.
Og ifølge Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam er ikke prisnivået i Norge avskrekkende lenger – så lenge kvaliteten på det vi leverer står i forhold.
Det er ikke alltid tilfellet.
Mer enn biffsnadder
Iversens utfordring er å tilpasse sin kompetanse de ulike behov. TOHR skal søke opp gode kandidater til jobber i Norge – kokker, guider og andre ressurspersoner – og tilby disse til bransjen der det er behov.
Og det er det utvilsomt, om vi har skjønt NHO rett.
– Denne næringen byr på sikre jobbmuligheter, mener Devold, noe som bør være søt musikk i ørene på politikere som leter med lys og lykte etter nye jobber når offshore-næringen sliter.
Knut-Arne Iversen understreker imidlertid at det krever solid kompetanse å finne de rette menneskene til de rette jobbene.
– Næringen trenger de som kan vertskap, fortelle en historie, kan språk, lage god mat ut over biffsnadder, og i tillegg har kulturforståelse og kan kommunikasjon, sier han.
NHO er på sin side ikke blind for at reiselivet i enda større grad enn tidligere krever relevant kunnskap. Kompetansebarometeret viser da også at det er stort behov for ansatte med yrkesfaglig utdanning. Drøyt 60 prosent av bedriftene har da også vektlagt dette.
– Norge har i løpet av de siste 25 årene bygget seg opp som kokkenasjon i verdenstoppen, og dyktige kokker som kan utnytte norske råvarer er høyt etterspurte ettersom norsk mat med gode råvarer er på vei til å bli en sentral det av det norske reiselivsproduktet, fortsetter Krohn Devold.
Her er Iversen helt på linje med NHOs reiselivssjef og jobber i dag særlig mot denne delen av reiselivet.
Tøffe tider
– Turister vil oppleve det nære og enkle, men på en profesjonell og trygg måte, fortsetter den tidligere turistsjefen.
Den moderne turisten er med andre ord blitt mer krevende, og har høye forventninger til Norge som reisemål.
– Lofoten Reiselivsfagskole har fokus på praktisk utdannelse, men vi trenger flere slike studiesteder, sier Iversen.
Samtidig er det lett å glemme alle de menneskene som allerede er på plass.
– Vi vil jo beholde dem som allerede er der ute. Derfor er det viktig å utvikle den humane kompetansen i de ulike reiselivsbedriftene, sier Iversen.
Dette behovet vil sannsynligvis ikke avta selv om NHOs barometer viser en liten nedgang i kompetansebehovet blant reiselivsbedrifter sammenlignet med 2015. Da svarte 62 prosent at de hadde et udekket kompetansebehov.
Krohn Devold tilskriver dette krisen i olje- og gassnæringen, som påvirker reiselivet generelt og konferansemarkedet spesielt.
– 2016 kan bli et tøft år for store deler av hotellnæringen, sier hun.
– Innstramminger i norsk næringsliv treffer hotellene hardt. Desto viktigere blir feriemarkedet for å motvirke nedgangen. Flere utenlandske gjester og flere nordmenn som ferierer i Norge må til for å dempe noe av fallet i forretningsmarkedet, sier Krohn Devold.
For Knut Arne Iversen og TOHR kan ikke dette være annet enn godt nytt.