Det er andre gang Ving har satt sammen eksterne undersøkelser av feriemarkedet med innspill fra diskusjonspanelet Ving Advisory Board, for å identifisere reisetrender selskapet kan bruke i sitt videre arbeid.
– Målet er å kartlegge ferietrender, spesielt med tanke på reiser ut av Norge. Vi vil lære mer om dem som reiser, hva de vil ha og hva de ser etter, sier informasjonsansvarlig i Ving, Elisabeth Larsen-Vonstett.
De noe mørkere økonomiske skyene på horisonten til tross – vi nordmenn reiser som aldri før. Mens charter gikk noe tilbake i sommer (-6 prosent) økte reisene med rutefly (+29 prosent), og vintersalget har økt med ti prosent.
– Bestillingene for sommeren 2016 ligger så langt hele 24 prosent over fjoråret, sier Ving-sjef Christian Grønli, som tilskriver tallene særlig én viktig faktor: Været.
– Godt eller dårlig – været påvirker reisemønsteret vårt mest.
Samt politisk uro. Grønli opplever en dreining i reisene mot det vestlige Middelhavet.
– Mallorca, Kanariøyene, Hellas og Kroatia går som en kule, sier han.
Ferie er med andre ord veldig viktig for nordmenn, ja mer enn for de fleste andre. Tre av fire av oss reiser utenlands, og skulle vi stramme inn livreima er det den andre eller tredje byturen med venninner som ryker.
Fremdeles fortsetter innhold på reisen å prege hvor og hvordan vi reiser. Vi blir mer og mer opptatt av hotellet, og at vi kan gjøre noe mer enn å ligge på solsenga.
Ellers har Vings ferierapport identifisert fem reisetrender:
Vi reiser – uansett
Ferie er kjempeviktig for nordmenn, og vi reiser nesten uansett naturkatastrofer, politisk uro og ustabil økonomi. Et noe pessimistisk syn på fremtidig økonomi kan imidlertid få konsekvenser, men etter 2016.
Ferie gjør oss lykkelige
Reise og ferie gir oss ifølge forskning på området en lykkefølelse, men med kortvarig effekt. Det gjør at vi stadig må legge ut på tur igjen.
Vi vil ha opplevelser og aktiviteter
Den neste ferien skal være bedre enn den forrige. Dermed vil vi at det også skal skje noe dit vi drar.
Vi søker etter det genuine
Vi vil ikke lenger være turister, men ”oppdagelsesreisende”. Vi vil ha det helt spesielle, og helst ikke under merkelappen ”turist”.
Vi sier vi ikke skryter, men gjør det likevel
Facebook er full av selvsentrerte glansbilder fra ferieturen, men ifølge Vings undersøkelser sier bare seks prosent at de er tilbøyelige til å fremstille ferien sin mer positiv enn den egentlig er.