– Vi snakker om en direkte nedgang og et billettsalg som nå ligger fem-seks prosent lavere enn det normalt skulle ligge på, sier kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, i en kommentar til Aftenposten.
Berge tror valutasituasjonen har spilt en vesentlig rolle i nedgangen.
Ti prosent over
– Kredittkortregningen etter sommeren viser seg å være mye større enn i fjor som følge av valutatapet. Dermed reagerer flere med å kutte neste reise, sier Berge til avisen.
I forretningsmarkedet er situasjonen litt annerledes. Hos Berg-Hansen merker man faktisk en liten vekst, etter en samlet nedgang i første kvartal på rundt fem prosent.
– Nedgangen da var direkte knyttet til mindre reiseaktivitet i olje- og gassrelaterte næringer, sier administrerende direktør i Berg-Hansen Reisebureau, Per Arne Villadsen.
Tallene har imidlertid stabilisert seg utover året og Villadsen ser ingen ytterligere nedgang etter sommerferien.
– Et vesentlig tilleggs-poeng er at denne delen av næringslivet også velger billigere reiseløsninger enn tidligere, slik at de direkte besparelsene i kroner er høyere, sier han.
Ving-sjef Christian Grønli kan heller ikke se noen svikt i reiseiveren.
– Salget de siste tre månedene ligger ca. tre prosent over fjoråret. Ser vi vinteren under ett, som er perioden oktober til ut mars, så ligger salget nøyaktig ti prosent over fjoråret, sier Grønli.
Ifølge ham er det faktisk lenge siden man har sett et slikt trykk i markedet etter sol- og bade-ferier, både til Kanariøyene, men også til langdistansemål som Thailand, Mexico, Jamaica og Cuba.
– Prisnivået ligger også betydelig over fjoråret, belegget på flyene er i rekordklasse, og det blir betydelig færre tilbudsseter denne vinteren enn på lang tid, sier Grønli.
Amerikanerne kommer
Mens forretnings-reisemarkedet holder seg stabilt ser Villadsen at det i privatreisemarkedet er noe mer turbulent. Det skyldes ikke minst valutasituasjonen og en noe generell fremtids-usikkerhet, samstemmer han med Berge.
– Som en kuriositet opplever vi vekst i etterspørselen etter flyreiser fra privatkunder, sier han videre.
– Dette henger ikke sammen med økt interesse i markedet, men økt bevissthet hos stadig flere kundegrupper om kvalitet og service.
Villadsen mener dette ikke minst skyldes de mange medieoppslagene rundt folk som har opplevd problemer rundt reiser som er kjøpt på ukjente nettsteder.
Ifølge Terje Berge kan svikten i salget på Finn.no også ha sammenheng med økte flypriser.
– Tall jeg nå har hentet ut viser at snittprisen på flybillettkjøp foretatt hos oss har økt fra 3 200 kroner til 4 000 kroner, sier Berge.
Det er en betydelig prisstigning. Berge mener flyselskapenes kommentar om at de laveste flyprisene er uforandret har sammenheng med at de legger ut færre slike seter enn tidligere, som gjør at prisene på de reelle bestillingene i snitt er høyere.
– Vi vet at folk velger laveste pris, sier Berge til Aftenposten.
Ifølge ham er det et sunnhetstegn at flyselskapene tjener bedre.
Samtidig som mange merker en nedgang i USA-trafikken fra Norge merker både Norwegian og SAS at flere kommer inn til Norge på grunn av den gunstige valutasituasjonen. Vi er rett og slett blitt rimeligere.
– Amerikanske kunder utgjør nå 30 prosent av passasjerene på langrutene våre, sier for eksempel kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en kommentar til Aftenposten.