Uroligheter i den kinesiske økonomien har fått det amerikanske finanstidsskriftet Financial Times til å se nærmere på cruisebransjen, som per i dag transporterer nærmere 22 millioner passasjerer årlig på alle verdens hav.
Sterk vekst i den kinesiske middelklassen har ført til stor etterspørsel etter cruise. I år ventes den for eksempel å være fem ganger så stor som for tre år siden.
Dette har fått cruiseselskapene til å bygge cruisefartøy i et tempo vi aldri tidligere har sett. Ja i den grad at Financial Times nå setter spørsmålstegn ved om all byggingen er bærekraftig.
Tegn tyder nemlig på at etterspørselen ikke lenger er så sterk som den har vært de siste par årene. Det skyldes delvis en viss nedkjøling i den kinesiske økonomien. Ifølge finansavisen har blant annet flere reisearrangører sett seg nødt til å gå ut med store rabatter for å fylle plassene i de nye båtene.
Financial Times utelukker faktisk ikke at cruisebransjen kan gå på en smell, som de gjorde i 1999 og 2006.
Alt avhenger nå av om den kinesiske middelklassen opprettholder etterspørselen. Kritiske faktorer er også i hvilken grad de asiatiske havnene er i stand til å ta imot de store cruisefartøyene som nå er under bygging.
Av verdens 22 millioner passasjerer kommer fortsatt 85 prosent fra USA og Europa. Veksten fremover kommer i stor fra Asia. Ifølge kinesiske turistmyndigheters prognoser forventes det at 4,5 millioner kinesere årlig frem til 2020 kommer til å reise på cruise.
Dette er tall investeringsbanken Morgan Stanley ikke helt går god for. De tror ikke antallet kinesiske passasjerer blir mer enn tre millioner per år. Tøffere økonomiske tider i Kina kan også forpurre salget av reiser den veien.
Hva det får å si for cruisebransjen gjenstår å se.