Det var klima og miljøvernminister Tine Sundtoft som åpnet seansen og dermed sto for den offisielle lanseringen av merkevare- og besøksstrategien for Norges nasjonalparker.
Den skal gi kommunene og reiselivet større muligheter til å legge til rette for miljøvennlig reisevirksomhet, også innenfor vernede områder. Veldig mange besøkende kommer hit nettopp på grunn av vår enestående natur, og med dette inviteres flere – både nordmenn og utlendinger – inn til å bruke nasjonalparkene. Ikke minst de som normalt ikke oppsøker dem.
– Norge har en unik råvare, som med dette gjøres mer tilgjengelig, sa hun blant annet.
Naturen har en viktig plass i den norske folkesjela, og er en råvare få land kan vise maken til. Vi er opptatt av den, men på en mer ubevisst måte enn tilfellet er i andre land.
– Utlendinger har for eksempel langt mer respekt for naturen enn det nordmenn har, som konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen, uttrykte det.
Det har han utvilsomt rett i. For oss er naturen bare der som en selvfølgelighet. Merkevare- og besøksstrategien skal skape en sterkere bevisstgjøring rundt vår enestående ressurs, og tilrettelegge for at kommunene, reiselivsbransjen og besøkende i større grad inviteres til å ta den i bruk. Under ansvar, selvsagt. ”Velkommen inn, nyt den flotte naturen”, i stedet for ”OBS: Vernet område, her er det mye som ikke er lov.”
– De første turistene som kom til Norge på 1800-tallet kom hit for naturens skyld, og slik er det jo fortsatt, som miljødirektør Ellen Hambro forklarte.
Den helhetlige visuelle identiteten knyttet til våre i alt 44 nasjonalparker har departementet utviklet i samarbeid med Snøhetta. Den skal bygge opp om merkevaren, og knyttes til reiselivssatsingen ute i distriktene. Her har man blant annet utviklet en grafisk portal samt en fargepalett som speiler respekten vi bør ha for naturen, men uttrykker samtidig det enorme potensialet den representerer.
– Det er jo dette vi skal leve av når oljen en dag tar slutt, som Hambro uttrykte det.