Førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk på BI, Espen Andersen, mener problemene i luftfarten koker ned til tre enkle elementer.
– Flybransjen har svært høye faste kostnader, som må betales uansett, forklarer han til Dagbladet.
– Den har også et ikke-differensiert produkt, der et flysete er et flysete. Med unntak av Eurobonus er også SAS og Norwegian det samme produktet, forklarer Andersen.
Selskapenes kunder er også meget prissensitive, ifølge ham. Prisen på flybilletten er det første man sjekker. Deretter bruker man kanskje litt mer penger på hoteller og restauranter.
Bakgrunnen for Andersens utlegning er den store usikkerheten som hersker i både SAS og Norwegian om dagen. For begge selskapene er situasjonen alvorlig, ikke minst i Norwegian, der alle de 650 pilotene etter planen skal ut i streik onsdag.
Andersen mener oppskriftens tre ingredienser fører til situasjonen der flyselskapene blir taperne.
– Flyservice-selskapene tjener penger, det samme gjør flyplassene. De eneste som ikke gjør det er faktisk de som flyr, forklarer Andersen.
Ifølge ham er det ingen i Norwegian som tar ut kjempeoverskudd, og det opereres ikke med store lederlønninger.
– Flybransjen presses fra alle kanter. Det er ikke en bransje man ønsker å være i om det er de store pengene man er ute etter, sier Andersen.
Selskapene må kutte kostander der de kan, og så lenge vi velger de billigste flybillettene hver dag vinner det selskapet som tilbyr reisen til lavest pris. Slik situasjonen er tror Andersen også at pilotene i Norwegian Air Norway og moderselskapet Norwegian Air Shuttle vil komme fram til en kompromissløsning.
SAS sitt store fortrinn er Eurobonus og medlemskapet i Star Alliance, der passasjerene kan tjene og bruke poeng hos forskjellige flyselskaper. Norwegian på sin side har en svært ny flyflåte, som de har klart å kjøpe billig. De har også vært flinke til å utnytte personalet effektivt, og har gode datasystemer.
Ifølge Andersen begynner Norwegian å ligne mer og mer på Ryanair, mens SAS retter seg inn mot forretningsmarkedet.
– Selskapene skiller lag. Norwegian vokser i utlandet, mens SAS blir hovedsakelig i Skandinavia, konkluderer Espen Andersen.