– Det er en hypotese i filmbransjen om at det ikke er mulig å tjene penger på film uten incentiver, men det har vi klart sier Morten Smidesang i Tind Kommunikasjon til økonominettstedet Nord24. De har vært ekstern rådgiver for Kina-stuntet.
– Vi kartla markedet og fant at Kina er verdens nest største kinomarked. De har dessuten en eksplosiv vekst – 30 prosent i året,.
I Norge har det vært en utbredt oppfatning om at man trenger offentlig støtte for å få det til å gå rundt. Slik tenkte ikke gründerne i Tromsø-selskapet Sweet Films.
Ved hjelp av Innovasjon Norge fikk de satt opp ti møter i Kina, og landet en millionavtale. Nå er 40 kinesere på vei til Norge for å spille inn film, gjennom en avtale gjort gjennom datterselskapet Film in Norway.
Produksjonsselskapet brukte én uke i Kina, både i Shanghai og Beijing.
– Vi opplevde fantastiske tilbakemeldinger på det vi viste frem. Spesielt var de interessert i nordnorske lokasjoner, sier Smidesang.
Smidesang mener at tilgang til de unike åstedene kan gjøre eksotiske innspillinger kostnadseffektive.
– Norge har et folketall på størrelse med en middels stor kinesisk by. De fleste kjenner ikke landet og har derfor heller aldri vurdert Norge som et alternativ for filminnspillinger. Mangel på filmincentiver er et minus i konkurransen med andre land som for eksempel New Zealand og Island. Samtidig viser resultatet av dette markedsbesøket at det er et stort, urealisert potensial for filmproduksjon i Norge, og at det er gode argumenter for å innføre en incentivordning også her på berget.
NHO har blant annet tatt til orde for en ordning som man har New Zealand og Island. For den kinesiske spillefilmen er Rjukan er valgt som innspillingssted.
– Det er et romantisk drama, en kjærlighetshistorie der solspeilet på Rjukan har en sentral rolle, sier Joachim Lyng i Sweet Films.
– Det er en ekstremt spesiell installasjon. I vårt presentasjonsmateriale legger vi I det hele tatt vekt på det eksotiske og det unike. Bilder av nordlyset får frem «wow»-utbruddene. Også arkitekturen i Norge oppfattes som veldig spesiell, blant annet fiskevær og kirkebygg.
Sweet Films er registrert i Tromsø. Trønderen Joachim Lyng er daglig leder og største eier i både Sweet Films og datterselskapet Film In Norway AS. Lyng har bodd i Tromsø i ti år. Troms og Filmcamp og Troms er utgangspunkt for de fleste prosjektansettelsene.
Han er strålende fornøyd med Kina-avtalen.
– For et selskap som oss er er kontrakten stor.
Produksjonsselskapet Sweet Films har vært involvert i en rekke innspillinger i nord, som «Sommerhuset» og «Hellfjord», og er nå i gang med en stor nederlandsk produksjon ved Filmcamp i Midt-Troms, med et budsjett på 20 millioner kroner.
I begynnelsen av mars skal de gjøre en reklame for Volvo i Nord-Norge.