Stor polvottapplaus til Visit Norway og Innovasjon Norge som så profileringsmuligheten Disney-filmen Frost ville gi Norge da de høsten 2013 inngikk et samarbeid med Disney om markedsføring av filmen. Det er ingen tvil om at historien basert på H.C Andersens eventyr Snedronningen, med norskinspirert landemerker og tradisjoner, har gitt Norge en mulighet for reklame mange land ville drømme om. Samarbeidet resulterte i 2014 i en sterk økning i antall amerikanske turister på besøk til Norge, og nettrafikken til vistinorway.com har aldri vært så høy. Alt dette er bra for norsk reiseliv. Det store spørsmålet er hvordan Norge og bransjen kan bygge videre på dette når filmsuksessen har stilnet.
Det er sikkert mange måter dette kan gjøres godt på. Et godt, gammelt salgstriks i dagligvarehandelen er å pakke inn et eksiterende produkt på en ny og spennende måte og sette det et litt annet sted i hyllen, der kundene lettere får øye på det. Til alle dere som jobber med merkevaren og turistdestinasjonen Norge, her kommer tanker til hvordan en langsiktig kan bruke en slik mulighet til å bygge Norge som en vinterdestinasjon i eventyrets tegn så Peter i L. A og Jennifer i Dallas logger seg på nett for å bestille en tur til Norge «for the next winter break».
I romjulen har sosiale medier flommet over av vakre bilder av frosne innsjøer, istapper, rimbelagte trær og andre magiske øyeblikk fra det norske vinterlandskapet. Landskapet og kulturhistorien fra Frost vil være lett gjenkjennelig i mye av dette.
Norske destinasjonsbyggere bør la seg inspirere av andre vellykkede kampanjer som for eksempel fra det australske turistbyrået. De fokuserte i markedsføringen på å bygge opp aussies eller utlendinger som allerede hadde vært på besøk for å bli deres merkevareambassadører. Dette gjorde de ved å sette innbyggere og besøkende i stand til å dele sine historier og sitt innhold, en enkel strategi med mulighet for mange uttak både online og offline.
Finland tok fra oss julenissen og islendingene forsøker å ta nordlyset. Her er noen forslag for litt frossen markedsføring av vinterdestinasjonen Norge som kan forhindre nettopp det.
1. Del din norske vinterfrost
Inviter nordmenn og turister som nylig har feriert i Norge til å dele bilder via Photoboard app på Facbook. De beste blir lagt til en ukentlig feed på for eksempel Visit Norways Instagram og Facebook sider. Det må selvsagt legges opp til at bildene som blir lagt ut kan deles lett på fotografens egne sider og et større konkurranseelement kan legges inn. VisitSweden lar jevnlig «vanlige» svensker overta deres Twitter-konto for å dele ekte svenske opplevelser – flinke norske instagramfotografer kan få lov til styre VisitNorway på Instagram i en uke av gangen. Nordmenn og turister på ferie i Norge bør oppfordres til å bruke en dedikert hashag #frozennorway for å dele sine bilder fra et frossent Norge. NRK fikk mer enn 170.000 bilder merket #nrksommer – hvor mange kan alle norske destinasjoner, hoteller, skibakker og Hurtigruten få sine besøkende til å merke med #frozenNorway?
2. «Travel like a local in the land of frozen»
Inviter til en crowdsourcing der nordmenn kan komme med hemmelige tips fra lokalkjente til deres yndlingsaktiviteter i vintermånedene i Norge. Ifølge siste tall fra TNS har 84 prosent av oss en smarttelefon – og dermed et videokamera. Det er superenkelt å lage korte videoklipp og dele i sosiale medier, eller gjennom stories på Snapchat – det raskest voksende sosiale mediet i verden.
Her kan en også med kløkt bruke norske kjendiser basert ute til å skape en buzz. Supermodell og stylisten Hanneli Mustafa er et eksempel på en nordmann med et stort navn ute i verden som kunne blitt en slik ambassadør for Frostens rike.
3. Virkelighetens Arendelle
Søstrene Anna og Elsa bor i det fiktive Arendelle, som skal være inspirert av norsk natur. Navnet skal være lånt fra Arendal. Men kan vi finne det virkelige Arendelle i Norge? Hvilke steder ligner mest på landskapet og byen i filmen? Ikke bare ett sted, men mange steder i Norge kan kjenne seg igjen i landskapet. Her bør destinasjonsselskapene se mulighetene. Har Flåm Arendelles fjord? Er fjellet der Elsa flykter egentlig Slogen i Romsdalen?
4. Never cold in the land of Frozen
Det vi nordmenn vet – og som ingen andre har fått med seg – er at “det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær”. Samarbeid mellom Innovasjon Norge og norske designere for å promotere varme norske klær. Bruk Frost til å promotere norske klesmerker som holder oss varme. Devold, Lillelam, Wooland, We Norwegians, Dale – det er mange flotte norske kvalitetsdesign som kunne fått en drahjelp her. Sett i gang! Hva med en nettside som heter «WarminthelandofFrozen»
Selv om Frost kom ut i 2013, er det ikke for sent å bygge omdømme i etterdønningen av suksessen. Filmen er den bestselgende animasjonsfilmen noen gang, og den største suksessen til Disney på mange år. Disney har allerede varslet én oppfølger, kortfilmen Frozen River, som kommer våren 2015, og siden Disney ikke er kjent for å la suksesser ligge, blir vi ikke veldig overrasket om det kommer en «Frost 2». Da er det ekstremt viktig at vi gjør noe mer ut av dette -– og ikke lar våre gode naboer i Finland, Sverige, Island og Grønland «ta» Arendelle fra oss Smi mens isen en kald! Tar noen stafettpinnen?
Om skribentene
Hilde H. Kallevig er spesialrådgiver i Gambit Hill+Knowlton, tilknyttet avdelingen for selskapskommunikasjon. Hun har flere lange utenlandsopphold bak seg, blant annet i Tokyo.
Christian Kamhaug er rådgiver og fagansvarlig for reiseliv i Gambit Hill+Knownton. I tillegg er han digital manager i den kreative byråenheten Bisqit Norway.