De er valgt ut av Fylkesmannen i Oslo og Akershus og Innovasjon Norge for vise tyske turister hva Oslo har å by på utover storbyferie, Operaen og Munch.
Mat og kultur står i fokus når den Norske delegasjonen ankommer IGW. Sammen skal Markajentene og Oslo Vinterpark vise hva som befinner seg bak markagrensa.
– Vi jobber for tiden med en signaturrute mellom Tryvann og Finnerud. Vi ønsker å vise turister noen av de små perlene som finnes i området. Ruten kan benyttes på ski vinterstid og med sykkel på sommeren. Markastien vil gi turister en god smakebit av det unike med Oslo – by og natur i herlig harmoni, sier Hanne Norstrøm-Ness i Oslo Vinterpark.
Fokus på mat og kultur står sterkt i området og det finnes både kulturminner og spesielle fredede plasser på veien. Markastien ender opp på idylliske Finnerud der Markajentene holder til. Her står selvdyrkede, selvplukkete og kortreiste mattradisjoner i høysete. For forhåndsbookede grupper, vil både foredrag og omvisning inkluderes i markastien.
– Vi bruker det naturen har å by på. Våren og høsten er aktive, da høster vi råvarene til produktene våre. I Bryggerhuset er det alltid produksjon og god stemning. Det syltes, saftes og bakes gjennom hele året, sier Nina Grønvold i Markajentene. – Vi tror det ligger en stor verdi i å vise frem Norsk håndverk og mattradisjon i unike omgivelser. Opplevelsen vil gi en ny dimensjon til storbybesøket.
Dette er Internationale Grüne Woche (IGW)
Grüne Woche er regnet som en av verdens største messer for mat og landbruk, med cirka 1500 utstillere fra 60 land og nærmere 500 000 besøkende. Publikum er forbrukere fra Tyskland og nabolandene, samt en rekke fagfolk og representanter for landbruksrelaterte næringer.
Messen samler ca. 5100 journalister fra mer enn 70 land. Mat- og drikkeprodusenter fra hele verden bruker messen som en salgs- og markedsføringsarena og det er også en betydningsfull internasjonal landbrukspolitisk møteplass.
Dette er aller første gang at alle de åtte østlandsfylkene Oslo, Akershus, Østfold, Buskerud, Vestfold, Telemark, Hedmark og Oppland samarbeider om å være med på messen. Til sammen vil det i løpet av messeperioden være 33 ulike bedrifter som er med på å vise frem noe av det gode vi kan tilby fra Osloregionen.
Målet med deltagelsen fra Norges side er å bygge nettverk, samle regionen, stimulere til produktutvikling og innovasjon, samt generell omdømmebygging av Norge og regionene.
Landbruks- og matdepartementet står bak prosjektet i nært samarbeid med Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin. Gjennom flere år er det lagt ned mye ressurser i å gjøre Norges deltakelse til en viktig profileringsarena og til en sentral møteplass for alle som arbeider i skjæringspunktet mellom mat, opplevelser og reiseliv.