Det er åpningen av passasjertunge langruter og aggressiv satsing i Norge og Europa som gjør at Norwegian sannsynligvis vil være større enn SAS ved årets utløp, melder Aftenposten.
Det er prisen på reisen som til syvende og sist avgjør, for passasjerene ser ikke ut til å bry seg særlig om problemene som har oppstått i kjølvannet av Norwegians oppstart med langrutene til USA og Asia.
Ifølge tall fra Oslo Lufthavn vokser både SAS og Norwegian, men mens økningen til SAS i fjor var på knappe to prosent økte sistnevnte trafikktallene med hele ti. Tall så langt i år viser i tillegg at Norwegian forsetter den formidable veksten, og parkerer SAS.
Når Norwegian i tillegg innen sommeren har seks langdistanseruter i gang – til New York, Fort Lauderdale, Bangkok, Orlando, Los Angeles og San Francisco – er det ikke vanskelig å spå at selskapet snart står øverst på pallen.
Til Aftenposten sier selskapets informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen at vekst i seg selv ikke er avgjørende, men at den må være lønnsom.
– Men det er jo hyggelig at passasjerene setter pris på tilbudet vårt, sier Sandaker-Nielsen.
Selv om Norwegian øker sterkt sammenlignet med SAS er det imidlertid et annet selskap som stør suverent øverst på pallen når det gjelder trafikkvekst. Turkish Airlines, som også har en voldsom internasjonal vekst, økte trafikken på Oslo Lufthavn i fjor med hele 30 prosent. Nest sterkest vekst hadde Air Berlin med en økning på 16 prosent.
10 på topp på Oslo Lufthavn (2013)
1. SAS 9 166 (+2)*
2. Norwegian 8 829 (+10)
3. Lufthansa 561 (-5)
4. Widerøe 448 (+9)
5. KLM 416 (-1)
6. British Airways 333 (+6)
7. Turkish Airlines 200 (+30)
8. Air Berlin 169 (+16)
9. Thai Airways 157 (+8)
10. Air France 154 (-3)
* I parentes sammenlignet med 2012.