Dagens Næringsliv skriver at det amerikanske pilotforbundet stiller med ti personer under besøket i Norge denne uka. Også andre pilotforeninger i USA stiller med ti personer, blant annet fra verdens største lavprisselskap, Southwest Airlines. AFL-CIO, USAs faglige landsorganisasjon, sender også representanter til Oslo for å forsøke å stanse Norwegians lisens. Europeiske pilotforeninger, med European Cockpit Association i spissen, sender til sammen 15 personer, skriver avisen.
– Dette er en svært viktig sak ettersom det handler om rettigheter i luften, sier kaptein Lee Moak i ALPA, til Dagens Næringsliv.
Bakgrunnen til protesten er at Norwegian ønsker å betjene langdistanserutene til USA og Thailand med en irsk flylisens og asiatisk personale. Selskapet håper at Norwegian Air International om kort tid får driftstillatelse av irske myndigheter. Like etter må amerikanske myndigheter bestemme seg for om det norske selskapet skal få operere i USA med denne tillatelsen.
– Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sier Moak.
– Liberaliseringen av luftfarten har medført noen negative konsekvenser som er i ferd med å redefinere hvordan et flyselskap drives. Dette ser vi eksempel på gjennom Norwegian sin forretningsmodell som på en kreativ måte ved hjelp av ulike konstruksjoner ønsker alle fordelene, men ingen av ulempene en ansvarlig operatør normalt sett påtar seg, sier Jack Netskar, leder i Norsk Flygerforbund, til VG.
Han mener at Norwegian etablering av datterselskaper i andre land til tross for at man ikke har noen produksjon fra dette landet, er et eksempel på dette.
– Billettene blir subsidiert av manglende skatteinntekter, sier Netskar.