Forrige uke fullførte det latviske flyselskapet airBaltic en demonstrasjonsflyvning med flytypen Bombardier Q400 NextGen, dette som en del av AMBER-prosjektet (Arrival Modernization for Better Efficiency in Riga).
– Som leder av AMBER-prosjektet, er jeg spesielt stolt av denne bragden, som gjør at vi er nærmere Europas første grønne flyreiser med turbopropfly. Nesten to år har gått siden AMBER-ideen oppstod, og med dagens første flyvning der det ble brukt avanserte navigasjonsteknikker, har vi oppnådd en betydelig milepæl i latvisk og europeisk luftfart. I de kommende månedene og som en del av AMBER-prosjektet, starter airBaltic disse spesialflygingene som en del av det daglige tilbudet. Vi blir først ut til å vise fordelene med en satellittstyrt tilnærming for turboproper, dette vil gi bedre effektivitet og miljømessige fordeler. En spesiell takk til alle airBaltics ansatte, og til våre samarbeidspartnere hos Latvias flysikringstjenester LGS og Civil Aviation Agency som har bidratt til denne store luftfartsbragden, sier kaptein Pauls Calitis, administrerende direktør for airBaltics luftfartsoperasjoner, i en pressemelding.
Flyturen er den første i sitt slag som er satellittstyrt (RNP), dette gjort i Latvia med en av airBaltics Bombardier Q400. Forsøket ble gjennomført under en spesiell testtur som ble gjennomført som en del av AMBER-prosjektet. Formålet er å vise hvor effektivt og miljøvennlig moderne satellittnavigasjon kan være, alt styrt fra Riga. Den spesialtrente besetningen gjennomførte forsøket med alle de fem nye AMBER-rutene. Etter flyturen var rapportene at alt virket som det skulle, samt at det var behagelig og hyggelig å fly de nye AMBER-rutene.
Tidlig i år, lanserte airBaltic sammen med sin konsortiumpartner Airbus Prosky (tidligere Quovadis) og Latvijas Gaisa Satiksme et nytt prosjekt under Atlantic Interoperability, en kampanje for å redusere utslipp (AIRE). Tanken var å bli de første til å opprette grønne ruter med turbopropfly. AMBER-prosjektet vil etablere nye ankomstprosedyrer ved Riga Airport, dette vil forkorte flyvninger, forbedre flyruter med at boligområder blir mindre utsatt. Videre vil det føre til mindre støy, mindre drivstofforbruk og lavere utslipp. De nye rutene vil være 30 nautiske mil nærmere rullebanen enn med dagens ordning. Det fører til reduksjon av CO2-utslipp med opptil 300 kg på alle flyginger med Q400-modellene.
– De nye grønne prosedyrene som kommer med Bombardier Q400Next Gen, vil etter hvert bli tilgjengelig for alle flyginger til Riga, dette for fly med det nye utstyret. Prosedyrene er også egnet for våre splitter nye Bombardier CSeries-jetfly, som vi setter i drift i 2015. Dette vil gi enda flere fordeler for luftfarten i Riga, med tanke på den enestående drivstoffeffektiviteten, mener Calitis videre.
Den innledende design- og simulatortestfasen i AMBER-prosjektet ble gjennomført i første halvdel av 2013. Piloter og flygeledre har fått spesifikk opplæring ved bruk av realistiske simulatorer med tanke på de nye prosedyrene. Et mål på 100 flyforsøk blir gjennomført i 2013. Reduksjonen av CO2-utslipp blir analysert og publisert som en grunnlinje for bruk av turbopropfly.
AMBER-prosjektet gjennomføres av airBaltic i samarbeid med Airbus Prosky (et av Airbus’ datterselskap som spesialisert seg på moderne driftsløsninger innen flyfart) og Latvias flysikringstjenester LGS. Dette er sponset av SESAR, som er et forskningsprogram innen lufttrafikkstyring av Singe European Sky. Med dette prosjektet vil SESAR kunne vise at alle innen kommersiell luftfart, inkludert regionale flyginger, kan endre og redusere miljøpåvirkningen.