Mens deler av reisebransjen har slitt de siste årene, har naturbaserte reiselivsbedrifter økt lønnsomheten de siste tre årene. Derfor er det ikke overraskende at de også ser lyst på fremtiden: hele 76 prosent av bedriftene forventer nemlig å øke omsetningen fremover, viser en undersøkelse fra Universitet for miljø- og biovitenskap (UMB).
-De 700 bedriftene som vi har fått svar fra driver alle med naturbaserte aktiviteter, og det kan se ut som om nettopp disse har funnet seg en nisje som har hatt en bedre utvikling enn det øvrige reiselivet. 46 prosent har økt lønnsomheten, mens 39 prosent har uforandret lønnsomhet siste tre år, sier Stian Stensland ved UMB – leder av forskningsprosjektet «Naturbasert reiseliv- bedrifter, kompetanse og rekruttering».
Bedriftene er gjennomgående små, har gjennomsnittsomsetning rundt 1 million kroner og mange har også annen lønns- eller næringsinntekt. Nettopp dette gjør at de ikke kommer med i reiselivsstatistikken, og at det har vært liten kunnskap om resultatnivået, utvikling og omfang av disse aktørene.
– Vår definisjon av naturbaserte reiselivsbedrifter forutsetter at det tilbys betalte eller tilrettelagte aktiviteter i naturen. Etter en systematisk gjennomgang av bransjen anslår vi at det er omlag 3000 naturbaserte reiselivsbedrifter i Norge. Vi har bare så vidt begynt å få sett på disse data, så det kommer flere resultater ut fra undersøkelsen, sier Stensland videre.
Ida Grubben ved masterprogrammet naturbasert reiseliv er en av UMB-studentene som har skrevet sin masteroppgave i prosjektet.
– De fleste bedriftene oppgir at bærekraft og livsstil er viktigere målsetninger enn inntekt. Suksessfaktorene «erfaring», «livsstil» og «lokal tilknytning», ble tillagt størst vekt for å kunne oppnå disse målene, mens flaskehalser for de samme målene var «eksterne restriksjoner», «kapital og kunnskap», og «fri tilkomst og fri ferdsel i naturområder». Resultatene indikerer at bedriftene gir seg selv og de ansatte æren hvis bedriften opplever suksess. Motgang oppleves ofte som noe som ligger utenfor egen kontroll. Antall bedrifter i oppstarts- eller vekstfase var også langt større enn antall bedrifter som var i ferd med å avslutte sin virksomhet, noe som tyder på optimisme og vekst i næringen. Resultatene kan bidra til en mer kunnskapsrettet næringsutvikling – noe som vil gagne både næringsdrivende og de mange turister som har naturopplevelser som reisens hovedmål, avslutter Grubben.
Faktaboks: Naturbasert reiseliv
Forskningsprosjektet «Naturbasert reiseliv – bedrifter, kompetanse, rekruttering» er finansiert av skogtiltaksfondet og Innovasjon Norges Utviklingsprogram Grønt reiseliv. Universitetet for miljø- og biovitenskap leder prosjektet, og samarbeider med Transportøkonomisk institutt og Mittuniversitetet i Sverige.