Mye av årsaken skyldes kapasitetsvekst. Både i Bergen, Bodø og Tromsø var det økning i antall solgte rom. Det var likevel ikke tilstrekkelig til at man unngikk nedgang i kapasitets-utnyttelsen.
Prismessig var med andre ord ikke tilbakegangen like stor, men det var likevel mange røde tall. Både i Stavanger-området, Kristiansand, Kristiansund , Ålesund og Trondheim var det nedgang i antall solgte rom.
I Oslo med Fornebu var det imidlertid en ørliten økning i antallet solgte hotellrom (0,5 prosent). Samtidig var kapasitetsveksten på hele 6,2 prosent.
I Bergen var det 7,8 prosent flere tilgjengelige rom i januar sammenlignet med januar i fjor. Veksten i antall solgte hotellrom var 2,2 prosent, og dermed falt rombelegget fra 52,9 til 50,1 prosent. Romprisene sank med 3,1 prosent, fra 935 til 906.
I Kristiansand var hotellrombelegget på 39,8 prosent, lavest blant storbyene og ned fra 43,9 prosent i januar i fjor. Antall solgte hotellrom gikk i samme periode ned med hele 9,5 prosent. Ingen andre av de største hotellbyene i landet hadde større etterpørselsfall. Romprisen falt så vidt.
Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting
(*) Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom
(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren
Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting
(*) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. ”Moms” og frokost er altså ikke med. Legger man på ca. NOK 150-200 får man prisen som kunden betaler.
(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren