Mange turister kommer til Norge for å ta del i aktiviteter som nordlys-safari eller fiske, men langt fra alle er fornøyde. Et sertifiseringssystem for naturbasert reiseliv skal sørge for bedre kvalitet og tryggere opplevelser, skriver forskningsinstituttet Nofima.
– Det blir stadig flere tilfeller hvor turister klager på opplevelser i Norge. Det kan dreie seg om alt fra dårlige guider til manglende servering. Ikke minst har vi som høykostland en utfordring i å sørge for at turistene føler at de får en kvalitet som står i forhold til det de har betalt, sier forsker Trude Borch i Nofima.
Hun legger vekt på at et slikt sertifiseringssystem vil begrense “cowboy”-virksomheten.
– Med økt profilering i en reiselivsbransje som blant annet nordlysguiding, øker også turistenes forventninger. Når man parallelt med dette får en økt etablering av tilbydere, vil det komme noen «cowboyer» inn på markedet. Dersom dette resulterer i et gap mellom turistenes forventninger og det faktiske tilbudet, er det på tide å ta grep, sier Borch.
Hun har fått ansvaret for å lede et treårig forskningsprosjekt som skal bidra i utviklingen av et sertifiseringssystem for den delen av norsk reiselivsnæring som tilbyr aktiviteter i natur.
– Målet er å utvikle en standard som kan bidra til at turistbedriftene oppfyller spesifikke krav til sikkerhet, bærekraft og kvalitet. Med dette kan næringen forhåpentligvis unngå at turistfiskere som opplever motorstans ute på havet ikke vet hvem de skal kontakte for å få hjelp eller at skiturister forulykker i fjellet. Næringen selv vet best hvor skoen trykker og de både må og skal være sterkt involvert i arbeidet med å utvikle kriterier i et sertifiseringssystem, sier Borch på forskningsinstituttets egne hjemmesider.
Forskere ved Handelshøgskolen i Bodø og Nofima har tidligere i år undersøkt hvilke ordninger som finnes i Skottland, New Zealand og Island, tre viktige konkurrenter til Norge i internasjonale markeder for naturbaserte aktiviteter.
– Skottland og New Zealand har kommet langt, men Island innførte først et slikt system i 2012. Sertifiseringene i disse landene varierer med hensyn på fokus på miljømessig bærekraft, sikkerhet og kvalitet i leveranse av tjenester til turister, men reiselivsnæringen skal bruke disse systemene som inspirasjon når de nå starter arbeidet i Norge, sier Borch.
Næringsaktørene bak er NCE Tourism Fjord Norway, ARENA Lønnsomme Vinteropplevelser, ARENA USUS, bedriftsnettverkene Innovative Opplevelser og Snowball samt næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gårdsmat og innlandsfiske, HANEN. Nofima har i en årrekke arbeidet med sertifiseringssystemer i matnæringene. Blant annet ble den internasjonalt anerkjente TraceFish-standarden utviklet av Nofima-forskere.
Nå skal Nofima sammen med en rekke forsknings- og næringsaktører bygge videre på denne kompetansen for å sikre at norsk reiselivsnæring tilbyr turistene de opplevelsene som de forventer og fortjener.